aleksi_blogikuva_190329
< Takaisin listaukseen

TET-jaksolla Avalonilla oli siistiä ja parasta työelämässä on vapaus!

3.04.2019

Mitä ammattijalkapalloilijaksi tähtäävä milleniaali miettii mainosalasta ja mainonnasta TET-jaksonsa päättyessä ja mitä hän pääsi tekemään työelämään tutustumisjaksonsa myötä Avalonilla?

Haagan peruskoulun kahdeksasluokkalainen Aleksi Tanninen lähettää kesken TET-harjoittelupäivänsä vapaalentotunneli Föönistä WhatsApp-kuvaviestin veljelleen, jossa lukee: ”Toikkari pisti mut lentään!”

Aleksi tuli tutustumaan työelämään kahden viikon ajaksi Avalonille ja jo kolmantena TET-päivänä hän pääsi itse kokeilemaan asiakkaamme vapaalentotunnelia Fööniä WhatsApp- ja somen kuvaus- ja editointitehtäviensä lisämausteena.

Vapaalentokokemus ei varmastikaan laskenut Aleksin omalle TET-harjoittelulleen antamaa ysin arvosanaa. Aleksi myöntääkin epäröimättä, että Föönin vapaalentokokemus oli yksi TET-jakson mieleenpainuvimmista kokemuksista: ”Oli tosi siistiä päästää kokeilemaan. Vapaalentoa on vaikea kuvailla, mutta siinä on sellainen vapauden tunne, ihan kuin leijuisi”, Aleksi kertoo monen teini-ikäisenkin liekkeihin sytyttävästä lentokokemuksesta Redin kauppakeskuksessa sijaitsevassa Föönissä. Milleniaalin mukaan Avalon on onnistunut tekemään kiinnostavaa mainontaa Föönistä, mutta temppuilua voisi tuoda vielä entistä enemmän mukaan Föönin mainoksiin, jotta nuoret innostuisivat vielä enemmän.

Arki Avalonilla oli monessa mielessä sellaista kuin Aleksi oli sen kuvitellutkin. Markkinointitoimistoarkea päivittäin todeksi elävän ammattilaisen kuitenkin yllättää täysin, kun TET-harjoittelija kuvailee omaa toimistoa sanoilla: ”Rauhallista ja selkeetä”. Miten sitä onkin nähnyt työarkensa niin toisin! Toisaalta, ehkä ajoittain vauhdikas mainostoimistoarki aikuisten kesken on sittenkin vielä kaukana kasiluokan toisinaan kaoottiseksikin yltyvästä meiningistä. Myös pidemmän kokemuksen markkinointitoimistoarjesta kerryttänyt ammattilainen voi kuitenkin nyökytellä hyväksyvästi Aleksin näkemykselle mainosammattilaisen arjesta, jonka mukaan mainosalalla pääsee paljon itse vaikuttamaan, minkälaisia asioita tekee ja tekeminen on hyvin luovaa.

Aleksi sai TET-jaksonsa aikana tutustua myös erilaisiin alaa sivuaviin tehtäviin, joihin kuului mm. tiedostojen siirtämisiä, kuvien etsimistä kuvapankista, kuvanmuokkauseditorilla tehtyjä postauksia ja sosiaalisen median postausten suunnittelua ja ideointia. Tämän lisäksi hän toki kertoi myös näkemyksistään milleniaaleja juuri nyt liikuttavista trendeistä erilaisia kohderyhmiä ymmärtämään pyrkivälle innostuneelle yleisölleen.

Milleniaalin mietteitä mainonnasta

Aleksi kertoo seuraavansa mainontaa lähinnä somesta kuten suurin osa nuorista. Vaikuttajat tuntuvat olevan korkealla sijalla, kun pohditaan sitä, miten milleniaalin kiinnostus tuotteita tai ilmiöitä kohtaan synnytetään. ”Se on myös kiinni tuotteesta, tarvitaanko mukaan vaikuttajaa vai riittääkö pelkkä mainos.”

Aleksi kertoo, että kaupallisuutta ei mieti niin paljon vaikuttajavetoisessa markkinoinnissa, vaikka sen tiedostaakin. ”YouTubesta katson eniten urheilupainotteisia videoita. Näiden lisäksi seuraan vaihtelevasti suosittuja tubaajanimiä, kuten Dude Perfectiä, joka tekee hyvin editoituja ja toteutettuja videoita, joihin on nähty paljon vaivaa.”

Kumpi sitten vaikuttaa enemmän milleniaalin kiinnostuksen syntymiseen, kaverin suositus vai hänen fanittamansa vaikuttajan suositus? ”Jos on läheinen ystävä, joka suosittelee jotakin, ottaisin frendin suosittelun mieluummin, toisaalta jos ei ole niin läheinen frendi, sitten fanittamallani vaikuttajalla on enemmän vaikutusta.”

Nuorten ilmastomielenosoitukseen osallistuneen Aleksin mielestä myös vastuullisuudella on varsinkin vakavissa aiheissa nuorille merkitystä, vaikka vastuullisuusasiat eivät aina ensimmäisinä mieleen tulisikaan. Aleksista on hyvä, että ilmastokysymykset ovat esillä myös koulussa.

Peruskoulussa mainosala potentiaalisena opiskelualana ja mainostoimistoalan erilaiset mahdollisuudet eivät sen sijaan Aleksin mukaan ole juurikaan nousseet esiin ja markkinointialan uramahdollisuudet ovat jääneet pahasti perinteisempien ammattien varjoon. Aleksilla onkin selkeä viesti kouluille: ”Uskon, että useampi olisi kiinnostunut alasta, jos mainosalasta ja sen mahdollisuuksista kerrottaisiin koulussa enemmän.”

Topics: kuvankäsittely, somemarkkinointi, someviestintä, Uutinen

Avalon

Kiinnostaako markkinoinnin maailma teoriassa ja käytännössä?
Tilaa uutiskirjeemme ja saat parhaat juttumme suoraan sähköpostiisi.

 

Tilaa uutiskirje