Some-1800x900
< Takaisin listaukseen

Tiedätkö oikeasti mitä yrityksesi tekee sosiaalisessa mediassa?

20.04.2016

Yritysten toiminta sosiaalisessa mediassa tulisi olla suunnitelmallista, harkittua ja tavoitteellista siinä missä muukin toiminta. Tilanne on kuitenkin usein päinvastainen. Miten näin on päässyt käymään ja miten ottaa homma haltuun?

Moni yritys touhottaa menemään sosiaalisessa mediassa vailla ymmärrystä toimintansa vaikutuksista tai saavutetuista tuloksista – puhumattakaan tulosten hyödyntämisestä toiminnan jatkokehittämisessä. Sosiaalisen median hyödyntämistä kartoittaneessa tutkimuksessa 96 % vastaajista kertoi hyödyntävänsä sosiaalista mediaa markkinoinnissa (Stelzner 2015). Samaisessa tutkimuksessa paljastui kuitenkin, että vain 42 % vastaajista koki pystyvänsä mittaamaan sosiaalisen median toimenpiteidensä ROI:ta. Miten näin on päässyt käymään?

Mutu-tuntumalla pääsee monesti asioissa alkuun – niin myös sosiaalisessa mediassa. Ensimmäisten askeleiden jälkeen olisi kuitenkin istuttava alas ja tarkasteltava toimintaa kriittisesti. Päätön some-postailu vain tekemisen ilosta tuskin hyödyttää ketään. Kiitos ihmisluonnon uteliaisuuden, moni on kuitenkin jo luontaisesti kiinnostunut tarkastelemaan, miten omat postaukset ovat suoriutuneet sosiaalisen median syövereissä erilaisten, usein numeeristen lukujen valossa. Stelznerin (2015) tutkimuksen mukaan 72 % markkinoijista analysoi sosiaalisen median toimenpiteitään – hienoa! Mutta kuinka moni katsoo lukujen taakse ja haluaa tai edes yrittää ymmärtää, mitä ne kertovat toiminnasta?

Sosiaalisen median kanavat tarjoavat käyttäjille läjäpäin erilaisia lukuja, joiden määritelmät voivat olla vähintäänkin epämääräisiä ja vailla logiikkaa. Moni ei välttämättä tiedä mitä pitäisi mitata ja eksyy lukujen sekaan. Analytiikkaviidakosta selviytyy vain kirkkaiden tavoitteiden avulla. On siis palattava prosessin alkuun ja määritettävä selkeät tavoitteet toiminnalle sosiaalisessa mediassa. Asetetut tavoitteet ohjaavat, mitä tunnuslukuja sosiaalisen median kanavissa seurataan ja mitä niiden avulla mitataan ja miksi.

Kun tavoitteet asetetaan johtoasemaan yrityksen some-toiminnassa, syntyy itseään uudistava kehä. Tavoitteet ohjaavat toimintaa ja tulosten seurantaa, tulokset uudistavat tavoitteita ja tavoitteet jälleen toimintaa. Näin tavoitteet, toiminta ja tulokset astelevat käsikädessä, tiukasti toisistaan kiinni pitäen.

Mittauskeinot kehittyvät jatkuvasti sosiaalisessa mediassa ja niiden ymmärtäminen ja strateginen hyödyntäminen tulee olemaan elinehto kovenevassa kilpailussa. Lähde mukaan peliin. Säännöt ovat selkeät:

  1. Aseta tavoitteet
  2. Toimi asetettujen tavoitteiden mukaisesti
  3. Seuraa aktiivisesti tuloksia
  4. Analysoi & ymmärrä tuloksia: mieti mitä luvut kertovat toiminnasta
  5. Opi & sisäistä
  6. Toista prosessi huomioiden edellisissä vaiheissa tehdyt havainnot & saavutetut tulokset

Lähteet:
Stelzner, Michael A. (2015). 2015 Social Media Marketing Industry Report – How Marketers Are Using Social Media to Grow Their Businesses.

Topics: Digitaalinen media, data & analytiikka

Kristina Lindfors

Kiinnostaako markkinoinnin maailma teoriassa ja käytännössä?
Tilaa uutiskirjeemme ja saat parhaat juttumme suoraan sähköpostiisi.

 

Tilaa uutiskirje