Blogi-vko-43-headerkuva
< Takaisin listaukseen

Visuaalisuus on viestinnän kulmakivi

28.10.2019

Brändin visuaalisella ilmeellä on merkittävä vaikutus viestinnän tehoon. Parhaimmillaan ilme tukee brändiä, vahvistaa jo syntynyttä mielikuvaa ja jättää niin vahvan muistijäljen, että brändi muistuu mieleen vielä vuosienkin päästä. Visuaalisuus on tarkkaan harkittu ja brändiin tiiviisti nivoutuva elementti, joka heijastelee brändin luonnetta. Se luo silmiemme eteen kuvan siitä, miltä brändi kuulostaa, näyttää ja tuntuu. Pienilläkin visuaalisilla muutoksilla voidaan saada suuria muutoksia aikaan.

Vuosien varrella mieleni perukoille on jäänyt monia toteutuksia, joiden visuaalinen linja on niin voimakas, että tunnistaisin brändin sen perusteella vaikka unissani. Tällaisia ovat esimerkiksi Polar, Nike ja Adidas. Varmasti lähes jokainen meistä tunnistaa myös esimerkiksi Ronald McDonaldin iloisen hahmon tai Applen omenalogon.

Ajattelin nyt esitellä teillä muutaman visuaalisen toteutuksen, joita olemme viimeisen vuoden aikana saaneet täällä Avalonilla toteuttaa asiakkaillemme ja kerron samalla hieman tehtyjen muutosten taustoista. Toivottavasti näistäkin brändeistä jää niin vahva visuaalinen muistijälki, että ne herättävät positiivisia tunteita vielä pitkän ajan päästäkin.

Huovisen Leipomo

Huovisen Leipomo valmistaa korkealaatuisia leipomo- ja konditoriatuotteita kotimaisista raaka-aineista Pohjois-Suomessa. Huovisen Leipomo on perinteinen mutta trendikäs leipomo, joka seuraa aikaansa ja haluaa vastata asiakkaiden toiveisiin.

Pakkausten visuaalisessa uudistuksessa pakkausten ilmettä ja väritystä haluttiin raikastaa ja päivittää. Myös logoa ja slogania päivitettiin, jotta ne istuisivat haluttuun kokonaisuuteen täydellisesti. Suunnittelutyön pohjana olivat leipomon maistuvat tuotteet, laadukkaat raaka-aineet, ihanat maut ja leipurit, jotka tekevät työnsä ammattitaidolla ja sydämellä.

Nostot-blogiin-vkolle-43-01

Halusimme, että Huovisen Leipomon brändi ja mielikuva vastaavat juuri sitä ydintä, mitä Huovisen Leipomo on: laadukas, ajan hermolla pysyvä ja ennen kaikkea herkullinen. Maistuvat tuotteet houkuttelevissa pakkauksissaan nostettiin päärooliin. Brändi-ilmeessä saatiinkin esille juuri se konstailematon ja luotettava lähileipomo, joka on tuttu ja turvallinen, mutta yllättää aina positiivisesti.

Polarica Berries

Polarican marja- ja lihaliiketoiminnat eriytyivät omiksi yhtiöikseen 2017. Vuonna 2019 Polarican lihaliiketoiminta siirtyi kokonaan WILDEA-nimen alle, ja marjaliiketoiminta jatkoi toimintaansa Polarica-nimellä.

Visuaalista uudistusta kaivattiinkin kipeästi, kun marjat ja hedelmät jäivät Polarican tuoteportfolioon ja riistaliha ja sienet poistuivat yrityksen valikoimasta. Tämän lisäksi brändiä kirkastettiin, äänensävyä terävöitettiin ja Polaricalle suunniteltiin täysin uudet verkkosivut. Samalla haluttiin uudistaa myös kaikki käytössä olevat materiaalit käyntikorteista messuosastoon, esitteisiin ja verkosta ladattaviin oppaisiin. Vain logo ja Polarican sininen ja punainen väri jäivät. Rinnalle nostimme raikkaan kuvamaailman ja kevyet ja leikittelevät fontit. Visuaalinen linja saa inspiraationsa - mistäs muualtakaan kuin - luonnosta ja raikkaista Polarican marjoista ja hedelmistä.

Nostot-blogiin-vkolle-43-02

Uusissa materiaaleissa näkyykin vahvasti luonnon elementtien sekä tuoteportfolion raikkaus ja värikkyys, Polarican laatu ja tuotteiden luotettavuus.

ASES

ASESin brändi-ilme haluttiin nostaa samalle tasolle, jota he jo asiakkaidensa mielikuvissa edustavat: ASES on asiantunteva ja laadukas insinööritoimisto vankalla ja kattavalla kokemuksella, sektorin kaikilla osa-alueilla.

Saimme iloksemme täysin vapaat kädet suunnitella logon ja brändi-ilmeen alusta alkaen uusiksi brändinkirkastuksen yhteydessä. Uudistimme verkkosivut, printtimateriaalit käyntikortteineen ja suunnittelimme ASESin ammattitaitoiselle tiimille lisäksi uudet työasut uusilla logoilla varustettuina. Kuvasimme yritykselle myös brändikuvat ja -videot sekä henkilökuvat verkkosivuja, henkilökortteja ja muuta jatkokäyttöä varten.

 

Nostot-blogiin-vkolle-43-03-1

 

Kaikissa suunnittelemissamme materiaaleissa näkyy nyt ASESin vankka ammattitaito, dynaamisuus ja lähestyttävyys. Myös tiimi on ASESilla tärkeässä roolissa ja täynnä ammattitaitoisia osaajia, ja halusimme korostaa sen merkitystä myös brändi-ilmeessä.

Laajan visuaalisen uudistuksen jälkeen oli iloksemme helppo jatkaa markkinoinnin kokonaisvaltaiseen kumppanuuteen.

Viesti välittyy, kun visu on kunnossa

Sanotaan, että kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, mutta vain viesti ja visuaalisuus yhdessä välittävät kaiken tarpeellisen vastaanottajalle herättäen mielikuvia, tarinoita ja tunteita. Brändin- ja viestinkirkastus kulkevatkin aina käsi kädessä visuaalisen ilmeen suunnittelun kanssa.

Visuaalisen ilmeen suunnittelu on joka kerta uniikki prosessi, joka koostuu niin monesta eri osa-alueesta, että sitä voi joskus olla hankala pukea sanoiksi. Se on taustatyötä, penkomista, kysymyksiä ja vastauksia, mood boardeja, luovaa suunnittelua, versioita ja tuotantotyötä. Loppupeleissä se on mielestäni kuitenkin tunnetta, joka piirretään ja kuvitetaan näkyväksi tarinaksi. 

 

Topics: Luova suunnittelu & tarinankerronta

Terhi Palosaari

Kiinnostaako markkinoinnin maailma teoriassa ja käytännössä?
Tilaa uutiskirjeemme ja saat parhaat juttumme suoraan sähköpostiisi.

 

Tilaa uutiskirje