Kristina Lindfors, copywriter

Siitähän markkinoinnissa on pohjimmiltaan kyse: propagandasta. Wikipedia määrittelee propagandan tavoitteelliseksi, harkituksi ja järjestelmälliseksi pyrkimykseksi manipuloida ihmisten asenteita.

Juuri tällä asialla minäkin olen, milloin kenenkin piikkiin. Parasta, mitä voin toivoa työlläni saavani aikaan, on herättää vastanottajassa kiinnostuksen kipinä, uusi ajattelutapa tai jopa usko, että tulevaisuus ei ole tuhoon tuomittu.

Jos teen hommani oikein, saatan juurruttaa lukijaan ajatuksen esimerkiksi siitä, että hänkin voi johtaa yritystään jo tässä hetkessä niin, että siitä kehittyy vahva ja joustava, alati muuttuvaan bisneskenttään, yhteiskunnan digitalisoitumiseen ja vielä tuntemattomaan tulevaisuuteen mukautuva ja siitä uutta energiaa ammentava organismi, joka kasvaa yhdessä ympäristönsä ja ekosysteeminsä kanssa ja sen myötä.

Tottahan tuon vision aikaansaamiseksi tarvitaan avuksi kasapäin huipputeknologiaa, asiantuntevaa bisneskonsultaatiota sekä luottamukseen ja avoimuuteen perustuvaa liiketoiminnallista kumppanuutta. Mitenpä muuten saadaan viritettyä ne tuotannolliset prosessit huipputehoon, muunnettua varastonhallinta ja logistiikkaketju ketterästi kysyntään mukautuvaksi, sekä automatisoitua hallinnolliset prosessit niin pitkälle kuin on järkevää, jotta jää myös aikaa kehittää innovoiva ja hyvinvoiva yrityskulttuuri, jossa energinen ja motivoitunut henkilöstö haluaa päivä toisensa jälkeen antaa kaikkensa asiakkaidensa hyväksi?

Uskotko pärjääväsi yksin tämän vision toteuttamisen kanssa? Saatat toki pärjätä, jos olet batman-jeesus. Mutta jos kaipaat apua, sitä on sattumoisin tarjolla…

Näin minä manipuloin. Tämä on minun propagandaani. Toimii niin hyvin, että uskon toisinaan itsekin itseäni. Jos te kaipaatte yrityksenne asioiden esille tuomiseen vähän lisää propagandaosaamista, soitelkaa meille Avaloniin. Koneisto on valmiina ja kätyrit odottavat jo innoissaan seuraavaa käskyä.

Post scriptum:

Jos tuon alussa olleen propagandamääritelmän nielit nikottelematta, olet juuri langennut ansaan. Kirjoitin vain tavoitettani vastaavan määritelmän, kun todellisuudessa Wikipedia kertoo myös siitä härskimmästä propagandasta, jolla tavoitellaan vain omaa etua:

”Propaganda on aatteen tai opin järjestelmällistä levitystä, jolla pyritään muokkaamaan mielipidettä. Propaganda on tavoitteellista, harkittua ja järjestelmällistä pyrkimystä manipuloida ihmisten uskoja, asenteita tai tekoja. Propaganda voi koostua faktoista, väitteistä, huhuista, puolitotuuksista tai valheista. Se voi olla muodoltaan sanallista tai eri tavoin visuaalista. Tavoitteensa saavuttamiseksi propagandan levittäjä valikoi esittämänsä tiedot ja argumentit tehokkaimmaksi katsomallaan tavalla, joskus vääristellen niitä tai jättäen oleellista tietoa pois, ja joskus tavoitteenaan saada vastaanottajan koko huomio puoleensa. Propaganda on yksipuolista, eikä sen sanomaa ole tarkoitus epäillä. Propagandan levittäjä voi kuitenkin joskus vilpittömästi katsoa käyttävänsä vääristelyä vain todenmukaisen tai hyödyllisen sanomansa perille menon hyväksi.” Lähde: Wikipedia

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *