Hilkka Haaga, Copywriter

Oli kesä, oli festari, oli markkinointiviestejä! Talven aikana on hyvä suunnitella ensi kesän tapahtumayhteistyötä – miten saat viestillesi lisäarvoa perinteisen logorimpsun sijasta?

Tapahtumamarkkinointi ja sponsorointi – tai laajemmin kuvattuna tapahtumayhteistyö – voi olla oikein valitulla kumppanuudella ja hyvin suunnitellulla kampanjalla erittäin tuloksellinen markkinointimuoto. Nykyaikaisella tavalla toteutettu sisältömarkkinointi tapahtumaan sidotussa yhteydessä on myös tehokkuudeltaan mitattavissa.

Avalonin blogissa kirjoitettiin aiemmin konkretian kaipuusta – asiakas haluaa henkilökohtaista kontaktia ja näin kokea olevansa arvokas. Tapahtumamarkkinointi on perinteisesti määritelty olevan markkinoinnin menetelmä, jolla vahvistetaan yrityksen tai tuotteen brändiä varta vasten suunnitellun ja rakennetun tapahtuman avulla.

Mutta hei! Tapahtuman itse järjestäminen on vain yksi (ja aika kallis) tapa hoitaa asia. Entäpä jos asteltaisiin valmiiseen pöytään? Onhan suvisessa Suomessakin niin paljon tapahtumia, ettei kesälomalainen kaikkiin ehdi! Kesätapahtumiin jalkautuu profiileiltaan kovin erilaisia kohderyhmiä: kiinnostuksen kohteet eroavat suunnistuksesta kamarimusiikkiin ja suopotkupallosta pienrakentamiseen. Useilla tapahtumanjärjestäjillä on hyvä tuntemus omista kohdeyleisöistään sekä niiden käyttämistä kanavista.

Kaikkein yksinkertaisimmillaan tapahtumayhteistyö on ollut logonäkyvyyttä päälavalla, käsiohjelmassa tai tv-spotissa. Perinteinen logotilkkutäkki ei ole sitä mitattavinta eikä persoonallisinta esiintuloa, vaikka onkin ehkäpä helpoin tai vaivattomin tapa toteuttaa näkyvyys. Hyvä tapahtumayhteistyöhön perustuva kampanja pitääkin ajoittaa eri kanaviin ennen, aikana ja jälkeen tapahtuman.

Ennen tapahtumaa markkinointiviestiäsi vahvistaa vaikkapa aktivoiva kisa. Somessa hyvä, osallistava idea sekä hyvin valittu hashtag erottuu, jää mieleen ja antaa tilaa faneille tehdä viraalimarkkinointia puolestasi, jos vain uskallat antaa vapaat kädet. Parhaimmillaan hyvä hashtag luo uuden hokeman, hypen ja lisää sekä tapahtuman että tuotteesi kiinnostavuutta. Digitaalisessa mediassa kontaktimääriä voikin jo seurata luotettavalla tasolla.

Tapahtumassa läsnä olevat kimmokkeet lunastavat jo luotua odotusarvoa: ikuista itsesi tässä tapahtumassa, muiston tästä elämyksestäsi tarjoaa yhteistyökumppani! Kohderyhmälle voi jakaa logollasi varustettuja, festarielämää helpottavia nesessäärejä, kuten aurinkorasvaa, korvatulppia, pyllynalusia, mitä vain (muista ekologisuus!). Entä konkreettinen tuote-esittely paikan päällä? Allekirjoittanut muistelee lämmöllä festarikesää 2008. Koff tarjosi Parhaat paikat satunnaisesti valituille festarikävijöille. Parhailta paikoilta jäi lämpimät muistot paitsi bändistä, tarjotuista virvokkeista ja naposteltavista, myös satoja Facebook-kavereita riemastuttaneet (ja kateutta herättäneet) valokuvat.

Eräs perinteinen mainosmuoto on audiovisuaalinen materiaalin esittäminen lavalla esimerkiksi ohjelman väliajoilla – hyvä markkinoija luo yhteyden ja muistijäljen av-materiaaliin ja siinä esitettyyn viestiin myös ennen ja jälkeen tapahtuman muissa kanavissa. Tapahtuman jälkeen voikin julkaista vaikka kivan koosteen tapahtumassa tapahtuneesta – ja jengi saa bongailla, onko vaikka itse tarttunut nauhalle. Jälkihoitoon voi kuulua myös ”jaa festarimuisto” -tyyppinen osallistava kisa.

Nyt, kun on vain hetki siihen, kun pimeys laskeutuu ja loska peittää maan, ajatukset kääntyvät kohti ensi kesää. Loma-Suomi on tapahtumayhteistyön mahdollisuuksia täynnä, mitäs keksittäisiin? Ota yhteyttä, niin Avalon suunnittelee ja toteuttaa sinun tarpeitasi palvelevan tapahtumayhteistyöpaketin.

Kuva: Stora Enso tarjosi kuvamuistoja Iskelmä Festivaalilla viime kesänä – kysynnän ylittäessä tarjonnan mainosplakaattina toimi näppärästi yhtiön oma lopputuote, aaltopahvi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *