Kristina Lindfors, Copywriter

Kohdentamalla saadaan markkinoinnista tehokkaampaa ja taloudellisempaa. Mutta minkä muuttujan perusteella viestejä kannattaa fokusoida?

Segmentointi on pitkään ollut olennainen osa markkinointia. Lähtökohtana on ajatus, että tunnistetaan eri asiakasryhmiä, joilla on erilaiset perusteet ostopäätöksille. Teorian mukaan markkinointiviestejä tulee tällöin eriyttää.

Perinteisiä segmentointiperusteita ovat konkreettiset tiedot, kuten ikä, sukupuoli ja asuinpaikka. Vaihtoehtoisia perusteita ovat häilyväisemmät muuttujat, kuten elämäntyyli ja mieltymykset. Riippuu pitkälti kaupustelun kohteena olevasta hyödykkeestä, mitä muuttujaa milloinkin kannattaa suosia.

Tunnetko asiakkaasi (tarpeet)?

Sen sijaan, että rajaamme kohderyhmää sen mukaan millaisia ihmisiä oletamme heidän olevan, voimme keskittyä viestimään sen mukaan mitä potentiaalinen asiakas kaipaa tai tarvitsee – siis tarvelähtöisesti.

Tarvelähtöinen kohdentaminen on tavallaan nykyaikainen lähestyminen, viestintuotannon peruspilari. Henkilökohtaisia mieltymyksiä kun ei tänä päivänä sanele niinkään ihmisen sukupuoli, ikäjakauma tai edes koulutustausta. Tarpeet ovat tarpeita ja niiden tyydyttämisen pitäisi olla yrityksen tuotekehityksen tai palvelutuotannon lähtökohta.

Tarpeen käyttäminen suuntaviivana sisältösuunnittelussa on vaan niin loogista, etten taatusti viestiä kirjoittaessani mieti mitä pk-seudulla asuvat 35–45-vuotiaat miehet, jotka ovat koulutustaustaltaan insinöörejä tai ekonomeja ja sijoittuvat palkkaluokkaan X, haluaisivat tietää aiheesta Y.

Tavoittaako viestisi asiakkaasi?

Sen lisäksi että halun tai tarpeen tyydyttämistä voi pitää henkilötietoja merkityksellisempänä ostopäätöksen vaikuttimena, on olennaista myös ymmärtää, että välittömyys kumoaa brändiuskollisuuden: kun tarve halutaan tyydyttää heti, se joka vastaa tarpeeseen vaivattomammin, voittaa.

Sen sijaan että pyrit kattavasti peittoamaan tietyn asiakassegmentin, kysy mieluummin löytävätkö kaikki ne, jotka sinun tuotettasi saattavat haluta ostaa, palvelusi helposti ja heti?

Markkinoinnin trendit tulevat ja menevät, työkalut uudistuvat ja maailma muuttuu. Enää vain uudistumalla ja pelottomasti kokeilemalla voidaan haaveilla menestyksestä.

Mainonta toimii. Joskus jopa tosi hyvin. Onko varaa olla kokeilematta?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *