Tomi Jalkanen, Copywriter, Creative Producer

Vanha käsityöaate, joka säännöllisin väliajoin mullistaa elämämme.

Do it yourself tai tee se itse tarkoittaa metodia, jolla rakennetaan, muokataan tai korjataan jotain itse ilman ammattilaisen tai asiantuntijan apua. Tee se itse -ideologian takana on usein taloudellinen motiivi, sillä tekijä haluaa saada tuotteen markkinahintaa halvemmalla. Impulssina saattaa toimia myös puhdas halu tehdä itse sekä oppia uutta, harrastaa.

Tee se itse -aate yhdistetään yleisimmin kodintekniikkaan ja -kalusteisiin, kiitos Pohjois-Amerikasta 1960-luvulla alkaneen DIY-liikkeen sekä -kaapelikanavan. Menestynein ideologiaa hyödyntävä yritys lienee puolivalmisteillaan kaikkien hermoja joskus kiristänyt IKEA. Itse tekemisen juuret kiemurtelevat kuitenkin syvemmällä: eteläisestä Italiasta on löydetty kreikkalaisten noin 600 vuotta ennen ajanlaskun alkua rakentamia luksusasuntoja, jotka asukkaat olivat itse koonneet toimitetuista komponenteista. Rakennuksen elementteihin oli hakattu symboleita sen mukaan, miten ne loksahtivat yhteen.

”Tee itse parempi”

Internetin ja sosiaalisen median sekä niitä hyödyntävän sisältömarkkinoinnin yleistyessä 2010-luvulla itse tekeminen juurtui vahvasti markkinointiorganisaatioihin. Siinä missä Hesarin kokosivun leiskaaminen vaati vielä 1980-luvulla osaamista, joka oli ei-ammattilaisen ulottumattomissa, uusmedian ilmaisuus ja julkaisutekniikan ja -välineistön helppokäyttöisyys johti siihen, että lähes kuka tahansa kykeni hallinnoimaan sosiaalisen median tilejä. Sisältömarkkinoinnin alkuvaiheessa kotikutoisuudesta tuli suorastaan uskottavuustekijä – markkinointi ei saanut näyttää ulospäin markkinoinnilta. Syyt muutokseen olivat osittain fiskaaliset, sillä finanssikriisi kiristi kaikkien vyötä, mutta samaan aikaan yritykset mielellään kotiuttivat brändejään mainostoimistoista.

Tässä tee se itse -myllerryksessä markkinointiviestintätoimistot (ent. mainostoimistot) eivät olleet ainoita, jotka etsivät itseään. Monessa kodissa väännettiin avokadopastaa tai muuta parempaa arkisafkaa ja ruoka alkoi maistua kotona paremmalta kuin keskivertoravintolassa. Ja maksoi vain murto-osan siitä, mitä ammattilainen veloitti.

Tone of voice -ohjeistus auttaa tekemään itse paremmin

Tee se itse -aate on säännöllisin väliajoin saapuva sopulikuolema, markkinointiviestintätoimistojen pohdinnan paikka, mutta myös mittapuu, jolla ne voivat arvioida omaa tekemistään. Se on vahva muistutus meille tekijöille siitä, että keskitymme oleelliseen eli lisäarvon tuottamiseen.

Parhaiten pärjäävät ne toimijat, jotka tuottavat sitä, mitä yrityksissä ei haluta tai osata tehdä itse. Paras lopputulos saadaan varmasti aikaiseksi yhteistyöllä ja järkevällä roolituksella. Tällöin saadaan ihmiset osaamistaan vastaaviin töihin ja itse tekemisen laatu paranee.

Tarpeita on monenlaisia, mutta yksi markkinointiviestintätoimiston tehtävistä on suunnitella käyttöohjeita yritysten asiantuntijoiden tarpeisiin. Tone of voice -ohjeistuksessa määritellään miltä brändi kuulostaa, näyttää, tuoksuu ja miten se käyttäytyy. Hyvä tone of voice -ohjeistus on käytännönläheinen työkalu, ristiriidaton tee se itse -ohje, jonka avulla jokainen osaa kasata kivenmurikoista lujan rakennuksen.

Tätä kirjoittaessa itselläni on työn alla muutama tone of voice -ohjeistus, joten juttelen näistä mielelläni. Ota yhteyttä, niin kerron lisää.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *