Katja Harvala, AD

Huolellinen välistäminen on välittämistä. Välittämistä asiakkaan yritysnimestä, tuotenimestä, sanomasta ja sen välittämisestä lukijoille suurella rakkaudella.

Ah, tätä autuutta! Istun auringonpaisteessa kesäterassilla ja nautiskelen vilvoittavaa lasillista valkoviiniä, ja silloin se osuu silmään: ravintolan logon kirjaimissa on luvattoman huono välistys! Argh, ilta pilalla!

Nykyajan viestitulvassa tuntuu välillä hankalalta irrottautua työstä vapaa-ajalla. Mainosviestiä pukkaa joka suunnasta ja graafikkona ei voi välttyä tekemästä kaiken aikaa jonkintasoista arviointia idean toimivuudesta, fonttien ja värien käytöstä, asettelusta, yms. mainonnan visuaaliseen suunnitteluun liittyvistä asioista. Yksi asia joka itsellä usein pompsahtaa silmille on kirjainvälistys.

Ai, mikä kirjainvälistys?

Typografia on tekstin ja kirjainten asettelua, jonka tarkoituksena on helpottaa viestin perillemenoa antamalla tekstille oikeanlainen visuaalinen muoto. Tähän sisältyvät kirjasintyypin valinnat, kirjainkoko, tekstin väri, rivin pituus ja tasaus, rivivälit, sanavälit, merkkivälit, palstavälit, ja niin edelleen. Olennaista on myös kirjainten välistäminen.

Välistämisessä on kyse yksittäisten kirjainvälien säätämisessä sanan sisällä, valitun kirjasintyypin ehdoilla. Tavoitteena on aikaansaada visuaalisesti miellyttävä lopputulos. Eli kirjainten välejä saa – ja tulee – säätää. Visuaalinen miellyttävyys on toki subjektiivinen seikka, mutta kyse on yleensä harmoniasta. Zen, baby!

Miksi välistämisellä on väliä?

Välistäminen saattaa tuntua pikkujutulta, oikein pilkun viilaamiselta, ja sitähän se aika usein onkin. Onneksi se on useimmiten graafikoilla selkärangassa ja aika automaatiolla sitä tsekkaa vähintään otsikoiden ja väliotsikoiden välistykset.

Pahimmillaan viestin merkitys saattaa muuttua, jos kirjainvälit ovat niin suuret että yhden sanan lukee mielessään kahdeksi. Tai sitten kirjaimia on välistetty niin tiukkaan, että kaksi kirjainta sulautuu yhteen. Esimerkiksi liian lähekkäin asetetut r ja n näyttävät m-kirjaimelta. F + i = A

Huolimattomuus tai muusta syystä mönkään mennyt välistys on vakava asia.Riskinä on että viestiäsi ei ymmärretä, julisteesi pääsanoma menee puuroksi tai firmaasi aletaan kutsumaan väärällä nimellä. Lanseerauskampanjaasi käyttämät investoinnit valuvat hukkaan, jos asiakkaat hakevat tuotettasi nimellä, jota ei ole olemassakaan.

Tekstin hienosäätäminen kunniaan

Tekstinkäsittely- ja julkaisuohjelmissa on yleisesti päällä automaattinen välistys. Tekstityyppitiedostoihin on ”ohjelmoitu sisään” tieto siitä, kuinka paljon väliä esim. a ja e kirjainten väliin pitää tulla. Tästä huolimatta joskus kirjainväliä on pakko säätää manuaalisesti, koska automaatti ei vain pärjää graafikon tarkalle silmälle. Nykyisin tekstinkäsittely- ja julkaisuohjelmissa tekstin yksityiskohtainen hienosäätäminen on tehty niin helpoksi että kuka tahansa voi halutessaan välistää.

Testaa Kerntypen välistyspelin avulla oletko välistysguru!

Puhutaan välistämisestä

Alla on Aiga-järjestön (Professional association for design) oivaltavat kampanjajulisteet. Järjestö halusi ilmaista melko raflaavalla tavalla huolensa siitä, että välistäminen alkaa painua suunnittelijoilta unholaan. Näitä katsellessa kaikki ovat varmaan yhtä mieltä välistämisen tarpeellisuudesta. Välistä sinäkin, ole parempi ihminen!

poster-03 poster-02 poster-01

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *