Kati Lindholm, Markkinointipäällikkö, Canon Oy

Älä edes yritä lähteä sisältömarkkinoinnin käynnistämiseen, ellei johtoporras seiso hankkeen takana!

Muutoshankkeen käynnistäminen

Päätimme pari vuotta sitten ryhtyä toteuttamaan B2B-markkinointia sisältömarkkinoinnin ja markkinoinnin automaation avulla. Onnistuminen merkittävässä muutoshankkeessa edellytti muutoksia niin johdon, markkinoinnin, myynnin kuin koko organisaationkin tekemisessä. Käsittelin tätä muutosta aiemmassa blogissani.

Työ oli aloitettava kaikkein tärkeimmästä: johdon sitouttamisesta.

Laadimme markkinointijohtajamme Peter Björkqvistin kanssa suunnitelman, joka käsitti muutoksen tarpeen, sen mitä sillä on mahdollista saavuttaa ja mitä sen menestyksekäs toteuttaminen meiltä edellyttää. Ilman johdon sataprosenttista sitoutumista ei muutos olisi ollut mitenkään mahdollinen. Älä edes yritä lähteä sisältömarkkinoinnin käynnistämiseen, ellei johtoporras seiso hankkeen takana!

Sparrausavun tarpeellisuus

Käännyimme pitkäaikaisen strategisen markkinointiviestintäkumppanimme Avalonin puoleen. Olemme toimineet läheisessä yhteistyössä vuodesta 2008 lähtien ja hitsautuneet yhteisten kokemuksien myötä tiiviiksi tiimiksi. Sisältömarkkinointiin ryhtyessämme kummallakaan ei ollut valmiita vastauksia siitä, miten hanke viedään maaliin.

Lähdimme yhdessä syventämään ymmärrystämme siitä, mitä sisältömarkkinointi ja markkinoinnin automaatio oikeastaan ovat, mitä meidän tulee tietää ja tehdä, jotta onnistumme.

Tiuhan pallottelun tuloksena laadimme toimenpidesuunnitelman siirtymäkaudelle: Päätimme lopettaa kaiken markkinointiviestinnän puoleksi vuodeksi ja keskittää resurssimme uuden rakentamiseen. Olimme aloittamassa uudenlaisen tekemisen käytännössä tyhjältä pöydältä ja meidän oli tarpeen määritellä toimet, roolit ja vastuut kokonaan uusiksi.

Kartoitimme, mitä kompetensseja uusi tapamme tehdä markkinointia vaatii. Tämän myötä siirsimme ison osan operatiivisesta tekemisestä strategiselle kumppanillemme ja pidimme ns. ydintehtävät itsellämme.

Vision kirkastaminen organisaatiolle

Kriittisin askel onnistumisen polulla oli johdon sitouttaminen muutokseen. Vain selkeän toimintasuunnitelman avulla on mahdollista varmistaa, että koko organisaatio saa yhteisen ymmärryksen tavoitteista. Ilman tätä menestyksekäs muutosjohtajuus ei ole mahdollista.

Ylimmän johdon sitouttamisen jälkeen oli vuorossa keskijohto, myynti ja muu organisaatio. Tärkeintä oli oivalluttaa jokainen siitä, että asiakkaiden ostoprosessin siirtyminen verkkoon merkitsee, että jokaisen canonilaisenkin tulisi ”siirtyä verkkoon”. Tärkein markkinointikanava – nyt ja aina – on asiakaskohtaaminen. Tämän pidimme kirkkaana mielessämme. Kuitenkin sisältömarkkinoinnissa jokaisella on mahdollisuus tukea myynti- ja ostoprosessia osallistumalla sisällöntuotantoon ja sisältöjen jakamiseen.

Järjestimme vuoden aikana useita ”some-neuvoloita”, joissa kerroimme miten ja miksi sosiaalisen median kanavat ovat tänä päivänä olennainen osa B2B-myynnin työkalupakkia. Perustimme yritykselle LinkedIn-profiilin ja Twitter-tilin, autoimme kaikkia halukkaita perustamaan oman henkilökohtaisen profiilin, ja olimme valmiita lähtöön!

Koko organisaation saattaminen sisältömarkkinoinnin ja markkinoinnin automaation matkaan vei reilun vuoden ja jatkuu edelleen.

KESKEISET OPIT:

  1. Sitouta johto
  2. Hanki hyvä ja luotettava strateginen kumppani
  3. Uskalla tehdä rohkeita päätöksiä
  4. Opeta ja oivalluta koko organisaatio
  5. Mainitsinko jo? Sitouta johto!

TULOSSA PIAN:

Seuraavaksi paljastan, miten strategisen yhteistyökumppanin kanssa laadimme sisältöstrategian, käärimme hihat ja ryhdyimme tositoimiin.

***

Canon tarjoaa tulostuksen- ja informaationhallinnan, ammattitulostamisen ja liiketoiminnan kehittämisen asiantuntijapalveluita, jotka auttavat pieniä ja suuria yrityksiä vastaamaan alati muuttuvan liiketoimintakentän haasteisiin. Laajennamme toimintaamme ulkoistusliiketoiminnan tarjoomalla syksyllä 2015 ja 3D-tulostaminen astuu mukaan vuoden 2016 aikana.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *