Ville Rantanen, copywriter

Hyvä palvelu. Palveleva organisaatio. Asiantuntijapalvelu. Asiakaslähtöinen toimintamalli. Ja mitä vielä? Koska lähes kaikki keskenään kilpailevat yritykset julistavat samoja sanomia, viestit eivät pure. Nyt kaivataan persoonallista läsnäoloa.

Viestinnän määrä kasvaa edelleen kohisten, eikä enää voi suojautua edes ilmaisjakelulehdiltä. Erilaisia sanomia tuutataan joka paikasta ja kilpailu huomiosta vaatii joko paksua lompakkoa tai innovatiivista markkinointiotetta. Juuri siksi jokaisen yrityksen, organisaation ja brändin kannattaa katsoa tuottamiaan sisältöjä entistä kriittisemmin ja suunnanmuutosta pelkäämättä.

Usko tai älä, mutta tee pika-analyysi

Mikäli sinulla on markkinointi- tai myyntivastuu, mene yrityksesi verkkosivuille. Fiilistele ja tutki sivuston antia. Maistele sanoja ja lauseita. Arvioi puhetapaa sekä ostoon tai yhteydenottoon aktivoivia sanomia. Käy sen jälkeen kilpailijoittesi sivuilla ja arvioi keneltä itse ostaisit. Kenen puoleen kääntyisit? Keneen luottaisit? Jos kilpailijasi viesti tuntuu maukkaammalta ja henkilökohtaisemmalta kuin omasi, sinulle tuli juuri paikka tehdä vuoden markkinointiteko.

Todennäköistä tosin on, että kilpailijasi viestit ovat hyvin lähellä yrityksesi omia – mutta myös siinä tapauksessa avautuu paikka iskeä ja ottaa suunta kohti persoonallisempaa ja tehokkaampaa kommunikaatiota.

Miten herkullinen viesti syntyy?

Tällä hetkellä avoimuus ja läpinäkyvyys ovat toimivan markkinointiviestinnän elinehtoja. Ja lähes yhtä tärkeitä tekijöitä ovat persoonien ja yrityksen avainhenkilöiden hyödyntäminen markkinointiviestinnän jakajina ja tarinankertojina. Otetaan esimerkiksi pieni ja herkullinen kasvuyritys, 3 Kaverin Jäätelö. Yrityksen yksinkertaisten verkkosivujen paraatipaikalla oleva video alkaa jäätelöntekijä-osakkaan lauseella: ”Aluksi me ei tiedetty jätskin tekemisestä yhtään mitään.” Rehellinen avaus ja nöyrä tarina yrityksen startista, oppimisesta ja innosta kasvaa lopulta laadukkaiksi tuotteiksi ja uskottavaksi sanomaksi. Ja toden totta, avoimesti sekä persoonien kautta jaettu markkinointi toimii, rakentaa brändiä ja saa ajattelemaan hiljaa mielessä: ”Pitänee maistaa”.

Siis rehellisesti sanottuna…

Mitä haluan kermajätskin kera sanoa? Sen, että tuotteeseensa ja yritykseensä uskovat ihmiset voivat tehdä suuria tekoja vain avaamalla suunsa oikeissa kanavissa. Sen, että nykymarkkinointi on yhä enemmän läsnäoloa. Sen, että erottuvat ja tunteita herättävät ideat, persoonat ja tarinat ovat edelleen tärkein liikkeelle paneva voima. Ja sen, että yrityksesi pitäisi olla toimialanne jäätelömestari.

Ps. Rehellisesti sanottuna haluaisin myös keskustella kanssasi tehokkaasta sisältömarkkinoinnista ja win-win-yhteistyöstä. Esimerkiksi noin kahden minuutin kuluttua. Ota yhteyttä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *