Anu Mäkelä, concept designer / digital art director

Sain kokea pari viikkoa sitten mainonnan luvatun maan, ärsykkeiden paratiisin: Las Vegasin. Mutta onko liika liikaa vai jopa suunnitelmallista nerokkuutta?

Kaupunkiin saapuminen oli shokki. Ääniä ja valoja oli silmänkantamattomiin. Vegasin kadut pursusivat mainontaa ja ärsykkeitä; oli valtavia valotauluja, vilkkuvia valoja, katuperformanssia, suihkulähteitä ja musiikkia. Jokainen rakennus oli jo itsessään mainos. Kasinotkin olivat täynnä värikkäitä pelikoneita, jotka kutsuivat tuhlaamaan.

Valoloisteeseen turtui kuitenkin todella nopeasti. Havaitsin pian, että kaikkialta tulviva mainonta ei jäänyt mieleen. Eikä ihme, sillä onhan tutkittu, että ihmisen keskittymiskyky on nykyään matalampi kuin kultakalan.

Onko yksittäisellä viestillä väliä?

Matkalla pohdin, että Vegasin katujen mainostulvassa on lähes mahdotonta saada yksittäinen viesti läpi. Valotauluista saattoikin jäädä mieleen vain julkkiksen kasvot tai tuttu tuotemerkki, mutta itse viesti jäi unholaan. Muistan havainneeni, että eräs kuuluisa artisti oli tulossa keikalle – jonain päivänä. Hän mainosti asiaa sentään koko kadun päälle rakennetussa valtavassa valotaulussa, jota pysähdyin ihastelemaan.

Jos mainonta ei jää mieleen, voiko se toimia? Vaikuttaako liika mainonta negatiivisesti? Saavutetaanko valtavalla ärsyketulvalla ylipäätään mitään? Ehkäpä koko kaupungissa olikin kyse alitajuntaan syötetyistä viesteistä: sillä ei ollut sittenkään väliä, ettei mikään tietty mainos herättänyt ostohalua.

Vegas on kallis paikka. Myös tämän sain kokea omakohtaisesti. Ärsyketulva saa ihmisen käyttäytymään impulsiivisesti ja tuhlaamaan alitajuisesti. Vegasilla on legendaarinen maine, joten siellä on ikään kuin sallittua elää juuri siinä hetkessä ja sen huumassa – heittäytyä viettien vietäväksi.

Kuluttaja antaa helposti itselleen oikeuden tuhlata rahansa, sillä ”kerran sitä vain eletään”! Kerran elämässä on syytäkin nauttia: nähdä maailmankuuluja esiintyjiä, ajella limusiineilla ja siemailla samppanjaa. It’s Vegas, baby!

Vegasissa tiedostavallekin kuluttajalle herää väistämätön tarve käydä ravintoloissa ja näytöksissä, shoppailla merkkituotteita ja pelata kasinoilla. Ennen kuin huomaatkaan, heittelet leikkirahalta tuntuvia dollareita ympäriinsä ja haaveilet päävoitosta.

blogi_sisaltokuva_vivalasvegas

Maineella ratsastetaan pitkälle

Summa summarum, mainonnassa on ennen kaikkea kysymys mielikuvien luomisesta. Ei kuluttajan aina tarvitse muistaa mainoksen faktoja, jos mielikuvallinen viesti iskostuu mieleen.

Vaikka Vegasin-vieraalla olisi luottorajat paukkuneet, niin todennäköisesti hän palaa kotiinsa onnellisena ja kokemusta rikkaampana. Ja koska Vegasin tarjoama asiakaskokemus on unohtumaton, kukaan ei valita.

Vegasin brändi onkin aivan omaa luokkaansa ja se on rakentunut vuosien varrella. Vegasissa kaikki on mahdollista. It´s once in a lifetime. Ja se, mikä tapahtuu Vegasissa, jää Vegasiin – myös rahat.

Ota yhteyttä, kun haluat kuulla lisää mainonnan vaikuttavuudesta ja ainutlaatuisten asiakaskokemusten rakentamisesta.

Humans have shorter attention span than goldfish, thanks to smartphones.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *