Avalon | Blogi

Digitoimisto luo vision ja rakenteet digikehitykselle

Kirjoittanut Vesa Kovanen | Liiketoimintakonsultti | Nov 12, 2025 6:36:59 AM

Mites teidän digitalisaatiohankkeet etenevät? Monilla organisaatioilla on nimittäin vaikeuksia saada digitalisaation liittyvät strategiset tavoitteet ja ideat konkretisoitumaan arjen tekemiseksi.

 

Digitoimisto on kehittämämme palvelukonsepti, jonka avulla tuomme digitalisaatioon liittyvän suunnittelun, päätöksenteon ja käytännön tekemisen yhteen ja osaksi asiakkaidemme arkea.

Järjestämme aiheesta webinaarin 4.12.2025. Asiakkaidemme Laurean ja Tunin edustajat ovat paikalla kertomassa, kuinka Digitoimisto-hankkeet ovat edistäneet digitalisaatiota heidän organisaatioissaan.

Ilmoittaudu webinaariin: Digitoimisto – hallitusti digitalisaation hyötyihin.

Digitoimisto Q&A

Mistä Digitoimisto-konseptissa on kyse?

– Digitoimiston ydinajatus on toimia palveluna, joka tuo digitalisaation tekemisen osaksi organisaation omaa toimintaa. Asiakkaamme saa käyttöönsä konsultteja tai tiimin, joka yhdistää liiketoimintaosaamisen, teknologisen ymmärryksen ja muutosjohtamisen yhdeksi käytännön läheiseksi kokonaisuudeksi.

Kuinka konsepti on saanut alkunsa?

– Monilla organisaatioilla on vaikeuksia saada digitalisaation liittyvät strategiset tavoitteet ja ideat konkretisoitumaan arjen tekemiseksi. Konseptimme vastaa tähän tarpeeseen. Se sai alkunsa 2020 alkuvuonna, kun huomasimme yhdistää "ideasta toteutukseen" -kehitysputken digitalisaation muutoksen johtamiseen ja seurantaan.

Mikä on Avalonin/Digian konsulttien rooli Digitoimistossa?

– Konsulttien rooli on tyypillisesti tukea asiakasta kahdella tasolla:

1) Organisaation toimintatapojen kehittämisessä, eli autamme sovittamaan toimintamallit asiakkaan tilanteeseen ja tavoitteisiin.

2) Konkreettisten suunnitelmien/sisältöjen tuottamisessa ja päätöksenteon tukemisessa, eli autamme määrittämään ja priorisoimaan kehittämiskohteet ja aikaansaamaan suunnitelmat, joiden avulla organisaatio etenee tavoitteidensa suuntaan.

– Asiakasorganisaatio osallistetaan kuitenkin aina aktiivisesti tekemiseen, jotta ymmärrys ja sitoutuminen toimenpiteisiin rakentuu tekemisen kautta.

Mikä on keskimääräinen Digitoimisto-hankkeen kesto? 

– Toimintamallien ja työkalujen sovittaminen kestää yleensä 6-9kk, mutta käytännön tekemisen tuki ja yhteistyö voi jatkua huomattavasti pidempään. Pienimmillään kyse voi olla 3–4 kk mittaisesta toimeksiannosta, missä kokeillaan uutta toimintamallia tai laaditaan esim. digitalisaation etenemiselle tiekartta.

Minkä tyylisille toimijoille Digitoimisto soveltuu?

– Kaikille organisaatioille, jotka kaipaavat yhtenäistä tapaa johtaa kehittämistä ja vahvistaa omaa osaamista ja kyvykkyyttään tekemisen kautta. Tämä sopii hyvin toimijoille, joilla on useampia itsenäisesti toimivia yksiköitä tai osastoja, joiden tavoitteita ja resursseja on sovitettava yhteen.

Mikä on tyypillisin liiketoiminnallinen tai organisatorinen haaste, jonka ratkaisemiseen Digitoimisto on omiaan?

– Tyypillinen lähtökohta on kysymys ”miten organisaation kannattaa edistää digitalisaatiota juuri nyt, sen omista lähtökohdista”. Digitalisaation edistäminen on matka, jonka aikana asioiden painotukset ja toimintamallit kehittyvät.

Minkä tyylisille toimijoille olemme olleet pystyttämässä Digitoimistoa?

– Tyypillisiä asiakkaitamme ovat yritykset, korkeakoulut ja julkiset toimijat, jotka etsivät tasapainoa hallittavuuden ja ketteryyden välillä.

Mitkä ovat Digitoimiston konkreettisimmat hyödyt asiakkaalle?

– Asiakas saa meiltä digitalisaatiomatkansa eri vaiheisiin sidottuja, toimiviksi todennettuna, toimintamalleja, työkaluja ja päätöksenteon välineitä esim. priorisointimalleja ja tiekarttoja. Näiden tuotosten avulla kehittämisen fokus kirkastuu, yhteinen kieli ja suunta löytyvät ja tulokset sekä hyödyt tulevat näkyviksi arjessa, ei vain raporteissa.

 

Ota yhteyttä, jos haluat jutella lisää Digitoimistosta!