Pakkohan minun on liikevaihdon kasvusta jotain syyttää.
– Aarne Kauhanen, Jussin Pyöräpisteen toimitusjohtaja
Jussin Pyöräpiste on monille oululaisille vanha tuttu polkupyörien ja pienkoneiden erikoisliike. Yrityksen kaksi toimipistettä palvelevat asiakkaita myös huolto- ja varaosatarpeissa. Jussin Pyöräpiste oli luottanut pitkään perinteiseen paikallislehtimainontaan markkinointikanavana, mutta halusi lähteä Avalonin kanssa rohkeasti uudistamaan ja modernisoimaan markkinointiaan.
Jussin Pyöräpisteellä oli havahduttu siihen, että vanhat konstit eivät enää purreet kiristyvässä kilpailutilanteessa ja myynnin rakenteen muutoksessa. Markkinoinnin tehostamiseen ja uudistamisen valittiin kumppaniksi Avalon. Markkinoinnin tavoitteeksi asetettiin yksinkertaisesti myynnin kasvattaminen.
Merkittävää Jussin Pyöräpisteen asiakkuudessa on, että yrityksen markkinoinnin vuosibudjettia ei kasvatettu vaan järjesteltiin uudelleen: puolet aiemmasta lehtimainosbudjetista siirrettiin digitaaliseen markkinointiin. Tämä pienensi merkittävästi yrityksen kynnystä lähteä kokeilemaan modernimpaa markkinointipalettia. Yhteistyön ja projektin alussa budjetoitiin kuitenkin lisäpanostus brändi-identiteetin luomiseen ja visuaalisen ilmeen uudistamiseen.
Yhteistyö käynnistyi 2018 Jussin Pyöräpisteen brändi-identiteetin määrittelyllä, yritysilmeen uudistuksella ja markkinoinnin teemojen kirkastamisella, joiden pohjalta syntyi myös markkinointisuunnitelma ja sisältöstrategia.
Yritysilmeen uudistuksessa mm. raikastettiin vanha logo ja uusittiin myymälöiden ikkunateippauksia ja opasteita. Ensivaiheessa yrityksen verkkosivut käytiin läpi ja SEO-tiedot päivitettiin löydettävyyden parantamiseksi, myöhemmin sovittiin vielä kokonaisvaltaisemmasta verkkosivu-uudistuksesta, joka toteutettiin keväällä 2020.
Kesällä 2018 vietiin läpi ilahduttavasti huomiota saanut Jussi suojaa -kampanja, jonka aikana kaupunkilaisten pyöränpenkkejä suojattiin Jussin Pyöräpisteen satulasuojilla valikoitujen tapahtumien yhteydessä. Satulasuojiin oli piilotettuna kilpailu ja huoltotarjous. Tämän lisäksi Avalon toteutti Jussin Pyöräpisteelle asiakaslehden, jota jaettiin yrityksen ydintoiminta-alueella suorajakeluna koteihin.
Onnistuneen yhteistyön aloituksen jälkeen Jussin Pyöräpisteen kanssa edettiin kohti markkinoinnin kumppanuusmallia. Tällä hetkellä Avalon hoitaa rullaavasti Jussin Pyöräpisteen markkinointia: pitää huolta sisältöstrategian toteutumisesta markkinoinnin vuosikellon mukaisesti, ylläpitää verkkosivuja ja tuottaa niille ajankohtaissisältöä, hoitaa some-ylläpitoa ja kampanjointia, tekee Google-kampanjoita ja tuottaa videoita. Vanhoja kunnon lehti-ilmoituksiakaan ei ole hylätty, niitä tehdään säännöllisesti, mutta digimarkkinointiin ja -viestintään panostetaan nyt huomattavasti enemmän.
Jussin Pyöräpisteen liikevaihto kasvoi 4 % tilikaudella 2018–2019, ja yrityksessä uskotaan kasvun jatkuvan myös seuraavalla kaudella. Kasvua on syntynyt kiristyvässä kilpailutilanteessa, vaikka joillakin tavarantoimittajilla oli toimitusvaikeuksia ja erityisesti kalliimpien tuotteiden katteet ovat laskeneet.
”Täytyy sanoa, että tuntuma Avalonin vaikutuksesta liikevaihdon kasvuun on hyvä. Vaikka näkyvyys printtimediassa on ollut kaikin puolin paljon vähäisempää, ja silti liikevaihto on kasvanut, niin pakkohan siitä on jotakin syyttää. Vaikutuksensa on ollut yhteistyöllä Avalonin kanssa.”
Aarne Kauhanen, Jussin Pyöräpisteen toimitusjohtaja
HELSINKI
Kanavaranta 3-7 E 24
00160 Helsinki
OULU
Kasarmintie 21
90130 Oulu