Meidän näkemyksemme mukaan markkinoinnin strategisuus perustuu tekemisen suunnitelmallisuuteen: kohderyhmien tarpeet ja tottumukset huomioivaan kampanjointiin sekä kanavavalintoihin.
Tässä artikkelisarjassa tarkastelemme strategisen markkinoinnin kokonaisuutta eri näkökulmista: mikä on sen ydinidea, mitä kaikkea se voi sisältää ja miksi se on liiketoiminnallisesti kannattavaa.
Me Avalonilla olemme toimineet markkinoinnin parissa yli 30 vuotta ja sinä aikana markkinoinnin maailma on muuttunut hurjasti. Eikä ihme, sillä kyse ei ole ainoastaan teknologian ja digitalisaation noususta, vaan valtavista poliittisista ja yhteiskunnallisista muutoksista sekä kulttuurin, arvomaailman ja kaupan globalisaatiosta.
Me olemme kuitenkin aina olleet muutoksen aallonharjalla ja erityisesti digitaaliset ratkaisut ovat olleet vahvasti mukana toiminnassamme aina. Alkuun tehtailimme verkkosivuja ja digitaalisia asiointiportaaleja. Sittemmin toimimme asiakkaamme luottokumppanina digimarkkinoinnin murroksessa, sosiaalisen median ja markkinoinnin automaation saloihin perehtymisessä. Nykyään autamme asiakkaitamme hyödyntämään datan ja tekoälyn tuomia uusia mahdollisuuksia.
Se, mikä maailmassa ja markkinoinnissa ei ole muuttunut, on huolellisen pohjatyön ja perusteellisen suunnittelun tärkeys.
Strategisen markkinoinnin tunnuspiirteitä ovat suunnitelmallisuus, tavoitelähtöisyys ja asiakastarvelähtöinen kohdennettu viestintä. Tämä kaikki vaatii jonkin verran paneutumista asiakkaidemme liiketoimintaan ja sen tavoitteisiin sekä heidän asiakaskohderyhmäänsä ja näiden tarpeisiin. Tämän myötä kyseessä on yleensä melko pitkäjänteinen lähestymistapa: strateginen markkinoinnin kumppanuus.
Strateginen markkinointi eroaa perinteisestä markkinoinnista mm. aikajänteen, tavoitteiden, toimintatavan ja kohderyhmäymmärryksen osalta. Siinä missä strateginen markkinointi on kokonaisvaltainen, analyyttinen ja pitkäjänteinen lähestymistapa, perinteisessä markkinoinnissa tupataan keskittymään yksittäisiin toimenpiteisiin, kuten myynnin kasvattamiseen lyhyellä aikavälillä tai irrallisen kampanjan onnistumiseen.
Perinteisessä markkinoinnissa on tyypillistä, että mahdollisimman laajaa yleisöä lähestytään hyvin geneerisillä viesteillä ilman sen syvällisempää kohdentamista. Tuloksia mitataan usein vain kampanjan näkyvyyden tai tavoittavuuden osalta, eikä jatkuvaa oppimista ja optimointia tukevaa prosessia huomioida lainkaan.
Käynnistäessämme uuden strategisen markkinoinnin kumppanuuden, lähdemme tyypillisesti liikkeelle perehtymällä asiakasyrityksemme liiketoimintaan, tarjoomaan, tuotteisiin, toimialaan ja kilpailukenttään. Tarkastelemme liiketoiminnan tavoitteita ja tarvittaessa autamme asiakastamme määrittämään markkinoinnin tavoitteet liiketoimintatavoitteiden pohjalta.
Vasta kun tavoitteet ovat selkeät, ryhdymme laatimaan pidempiaikaista markkinointistrategiaa, jossa yksilöimme olennaisimmat kohderyhmät, näiden tavoittamiseen soveltuvimmat kanavat sekä markkinoinnissa hyödynnettävän keinovalikoiman.
Kun peruslinjat ovat selvillä, on viimeistään aika keskustella markkinointiin käytettävissä olevista resursseista sekä budjetista. Tämän perusteella pääsemme miettimään tarkempaa sisältö- ja vuosisuunnitelmaa. Kun nämä on lyöty lukkoon, on aika edetä sisällöntuotantoon.
Yhtä tärkeää kuin huolellinen perehtyminen, on tulosten seuranta ja toimenpiteiden jatkuva optimointi. Jos näyttää, että kampanja ei toimi ja saavuta sille asetettuja tuloksia, on viestejä muutettava, kanavavalikoimaa laajennettava tai budjettia kasvatettava. Tarkastelemalla ja vertailemalla tuloksia saamme tärkeää tietoa, jonka pohjalta lähdemme toteuttamaan seuraavia kampanjoita ja suunnitelmia. Yhteistyön ja toimintamallin toimivuutta ja tuloksellisuutta arvioidaan myös määräajoin.
Seuraavassa artikkelissa pääset sukeltamaan syvemmälle strategisessa markkinoinnissa hyödynnettävään keinovalikoimaan ja myöhemmin lähestymistavan hyötyihin. Mikäli et malta odottaa, voit tutustua strategisen markkinoinnin oppaaseemme tai ottaa meihin yhteyttä, vaikka heti!