Tämä artikkeli on osa sarjaa, jossa paneudumme strategiseen markkinointiin. Ensin käsittelin sitä, mistä strategisessa markkinoinnissa oikein on kyse ja kuinka se eroaa perinetisestä markkinoinnista. Seuraavaksi avasin sitä, mitä kaikkea strategisen markkinoinnin keinovalikoimaan voi sisällyttää. Tämän, sarjan kolmannen ja viimeisen, osan fokus on konkretisoida lähestymistavan hyödyllisyyttä liiketoiminnallisen arvon kannalta.
Kestävää kasvua strategisella otteella
Strategisessa markkinoinnissa pyrkimyksenä on vahvistaa yrityksen kilpailuetua, kasvattaa brändiarvoa ja lisätä asiakasuskollisuutta syvällisen suunnittelun ja pitkäjänteisen tekemisen myötä.
Jotta tässä onnistutaan, tulee strategia laatia liiketoimintatavoitteiden ja tavoiteltavan kohderyhmän mukaan. Strategiset tavoitteet muutetaan operatiivisiksi tavoitteiksi, joka määrittää valittavat toimenpiteet. Näille on vielä asetettava mitattavat tavoitteet, jotta tavoitteiden täyttymistä voidaan seurata systemaattisesti ja jotta voidaan reagoida ajoissa, mikäli tavoitteet eivät näytä täyttyvän.
Datan rooli strategisessa markkinoinnissa on merkittävä. Se on mukana aina strategian laatimisesta toimenpiteiden ja kanavien valintaan, sekä jatkuvan kehittymisen mahdollistajana.
Vahvan pohja pitkän aikavälin arvontuotannolle
Oikein toteutettuna strateginen markkinointi auttaa muodostamaan vahvan pohjan pitkän aikavälin menestykselle.
Tarkoituksena on varmistaa, että yritys keskittyy oikeisiin kohderyhmiin, vastaa näiden tarpeisiin ja on esillä siellä, missä kohderyhmäkin. Tuottamalla arvoa asiakkaille, yritys voi tehokkaasti vahvistaa asiakasuskollisuutta.
Hyvin suunniteltu, pitkäjänteinen markkinointistrategia auttaa myös varmistamaan, että resurssit hyödynnetään fiksusti sen sijaan, että tehdään kasa hajanaisia kampanjalähtöjä ilman sen syvällisempää kohdentamista.
Näin pääset liikkeelle strategisessa markkinoinnissa
- Selvitä, keitä asiakkaasi ovat, mitä he tarvitsevat ja miten markkinasi toimii.
- Kun, mikä on yrityksesi päämäärä, mieti kuinka markkinointi voi tukea liiketoimintaa.
- Muotoile selkeä ja kilpailijoista erottuva viesti, joka puhuttelee kohderyhmääsi.
- Varmista, että kanavat, joita käytät, tavoittavat halutun yleisön.
- Määritä menestyksen arviointimenetelmät ja KPI:t.
- Toteuta suunnitelmasi käytännössä.
- Seuraa ja analysoi tuloksia.
Voit toteuttaa nämä seitsemän vaihetta itse, tai kutsua kokeneet ammattilaiset apuun.
Asiakaslähtöistä markkinointia yli 30 vuoden kokemuksella
Meillä Avalonilla on valtavasti kokemusta markkinoinnin eri keinoista niin B2B- ja B2C -puolella. Siksi tiedämme, että strateginen markkinointi on ylivoimaisesti tehokkain tapa rakentaa liiketoiminnallista arvoa asiakaslähtöisesti pitkällä tähtäimellä.
Joskus tulee vastaan tapauksia, joissa suoraviivaisempi ote on tarpeet. Vastaamme toki näihinkin tarpeisiin. Sillä toiminnassamme yhdistyvät tuloksellisuus, joustavuus ja kustannustehokkuus.
Markkinoinnin lisäksi meiltä saa paljon muutakin: asiakas- ja työntekijälähtöistä liiketoiminnan kehitystä, muutosjohtamista sekä laajan skaalan erilaisia datan, tekoälyn ja uuden teknologian käyttöönottohankkeita.
Jos kaipaat tukea strategiseen markkinointiin tai liiketoimintasi kehittämiseen, ole yhteydessä!
Olethan lukenut artikkelisarjan osat 1 ja 2?
Mitä on strateginen markkinointi, ja kuinka se eroaa perinteisestä markkinoinnista?
Mitä kaikkea strategiseen markkinointiin sisältyy, tai voi sisältyä?
Muista myös tutustua strategisen markkinoinnin oppaaseemme!
Pete Laakso
+358 400 863 007
pete.laakso@avalon.fi
Peten intohimona on älykkäiden asiakaskokemuksien tuottaminen rakentamalla kokonaisvaltainen dataekosysteemi liiketoiminnan kestävän kasvun moottoriksi.
Petellä on yli 25 vuoden kokemus digitaalisen markkinoinnin ja palveluliiketoiminnan kehittämisestä, myynnin ja markkinoinnin yhteispelin rakentamisesta sekä datatalouden hyödyntämisestä.
