Selasin hiljattain Ylen laatimaa trendiraporttikoostetta, johon on kerätty media-alaa muovaavia kehitystrendejä ja -ennusteita vuodelle 2025. Erityisesti huomioni kiinnittyi viittaukseen Ezra Eemanin Wayfinder-raportista, jossa tämä Hollannin yleisradion strategiajohtaja analysoi median sirpaloitumista.
Eemanin näkemys on, että tilanteessa, jossa perinteisen median valta-asema murenee ja yleisön valintamahdollisuudet kasvavat, parhaiten tulevat menestymään ne toimijat, jotka kykenevät joustavasti hyödyntämään luovuutta, tekoälyä, yhteisöllisyyttä ja näkemyksiä markkinakehityksestä.
Minä uskon, että tässä on voittava resepti myös markkinointiin ja liiketoiminnan kehittämiseen: Kun luovuus ja näkemyksellisyys yhdistetään yhteisöllisyyden ja tekoälyn voimaan, on lähes mahdotonta epäonnistua.