Jo 28 vuotta digiosaamista
< Takaisin listaukseen

Jo 28 vuotta digiosaamista, asiakaskeskeisyyttä ja tehokasta suunnittelua

11.02.2022

 

28-vuotissyntymäpäivän kunniaksi Jari kaivoi arkistoistaan sympaattisten kuvien lisäksi sekalaisen otoksen lehtiartikkeleita vuosien varrelta. Katsotaanpa, onko meno muuttunut lähes kolmen vuosikymmenen taipaleella.

Pohjoisesta ponnistettiin

Yritys on perustettu Kemissä vuonna 1994. Alun perin Jarilla oli tarkoituksenaan perustaa työpaikka lähinnä vain itselleen ja silloiselle yrityskumppanilleen Kari Rajaniemelle.

Tuhon aikaan mainosmaailma oli hyvin toisen näköinen kuin tänä päivänä, ja digi oli vasta tekemässä tuloaan. Avalonilla sen merkitys on kuitenkin oivallettu alusta pitäen.

Nykyaikainen informaatiotekniikka eliminoi välimatkan; se on kuin luotu yhdistämään maailmaa – kun se vain saa ensiksi murretuksi ennakkoluulojen esteet ympäriltään”, kirjoitti Pentti Jussila Avalonia käsittelevässä pääkirjoituksessa Pohjolan Sanomissa vuonna 2002.

Digiymmärryksen lisäksi pohjoissuomalaisuus on yksi Avalonin merkittävistä vahvuuksista. Alkutaipaleella se toimi myös huomioarvo- ja uskottavuustekijänä. Asiakkaat arvostavat tietynlaista perusasiallisuutta ja turhan hypetyksen kaihtamista, kerrottiin tammikuussa 2008 Kalevassa ilmestyneessä artikkelissa.

Vahvan digiosaamisen lisäksi asiakaskeskeisyys ja tehokas suunnittelu ovat toiminnan kivijalkoja. Niiden vauhdittamana Avalon laajeni nopeasti Ouluun ja Helsinkiin ja kasvoi kolmenkymmenen asiantuntijan yhteisöksi.

2

Vuoden Nuori Yrittäjä vuosimallia 2002

28-havinaa-vuoden

Merkittävää mediahuomiota Avalonille toi silloin 32-vuoden ikään kivunneen Jarin nimitys Vuoden Nuoreksi Yrittäjäksi. Kyse on Suomen Yrittäjien ja Yksityisyrittäjien säätiön valtakunnallisesta palkinnosta.

”Olemme aina pyrkineet pitämään työmme jäljen korkeana, ja se on epäilemättä tärkein yrityksemme menestyksen selittäjä”, perusteli silloinen toimitusjohtaja Pohjolan Sanomissa toukokuussa 2002.

Tuolloin vasta kahdeksan vuoden ikäisellä Avalonilla oli jo takanaan merkittävä kasvutarina. Jarin näkemyksen mukaan kiitos tästä kuului henkilöstön osaamiselle ja asiakkaan kaikki tarpeet huomioivalle ns. kokonaisvaltaiselle palvelumallille.

Nuori yrittäjä tunsi jo tuolloin myös yrittämisen painavan vastuun. Vaikka yrittäminen voi käydä voimille, vastapainona on työn kiinnostavuus ja vapaus toteuttaa omia ajatuksiaan, Jari analysoi.  

 

Digiprojekteja kauan ennen kuin niistä tuli valtavirtaa

Avalonin alkutaipaleen merkittävimpiä digiprojekteja oli brändinhallintaan ja aineistontuotantoon soveltuvan selainpohjaisen järjestelmän suunnittelu. Kyseinen ”Brand Editor” on edelleen käytössä esimerkiksi K-Rauta-ketjulla ja Valmetilla.

Media-huomiota keräsi myös internetpohjainen reissuvihko, Reissari. Hankkessa oli Avalonin lisäksi mukana Kemin kaupungin koulutoimi sekä Kemin Digipolis. Opetushallituksen lumipalloprojekti antoi avustusta ohjelman kehittämiseen.

Kaksivuotisen kokeilujakson aikana Reissaria käytettiin useassa kemiläiskoulussa ja yhdessä päiväkodissa sekä Espoossa ja Tampereella. Järjestelmä vastasi selkeään viestintätarpeeseen ja nykyään yhteydenpito hoidetaan tutummin Wilmalla.

28-havinaa-61 28-havinaa-111
28-havinaa-411 28-havinaa-311

Imagonrakentaminen myynnin edistäjänä

Avalon on osallistunut myös TE-keskuksen DesignStart-ohjelmaan, jossa valtion tukemien asiantuntijapalveluiden avulla tuettiin pk-yrityksiä julkisuuskuvan kehittämisessä. Jari nimitettiin ohjelman ulkoiseksi asiantuntijaksi.

Kynnys imagonrakentamiselle on ollut pohjoissuomalaisilla yrityksillä turhan korkea. Mutta myyntiä on hankala kasvattaa, jos yrityksen julkisuus- ja tuotekuva ei ole kohdillaan. Hanke sai aikaan hyviä tuloksia ja siihen osallistui kolmen vuoden aikana satoja yrityksiä kautta maan.

Tavoitteenamme on auttaa asiakasta kaupankäynnissä ja menestyä samalla itse. Asiantuntijuutemme on suunnittelutyössä, aineistotuotantoa voi tehdä kuka vain oikeilla välineillä”, lausahti silloin toimitusjohtaja Jari Laakso tammikuussa 2008 Kalevan artikkelissa.

Avalon vuonna 2022 

Vaikka Avalonin tähänastisella taipaleella on tapahtunut erinäisiä muutoksia toimipisteiden sijaintien ja jopa yritysjohdon puolella, on toiminnan pääpaino aina ollut markkinoinnin suunnittelussa, vahvasti digikulmalla ja asiakkaat edellä.

Tällä hetkellä toimipisteet sijaitsevat Helsingissä ja Oulussa, ja yritys työllistää yli 30 markkinoinnin, digialustojen ja -teknologioiden hyödyntämisen asiantuntijaa. Veljekset-Laakso ovat vahvasti ruorissa ja katse kaukana horisontissa.

”Imago kasvaa osaamisesta ja luotettavasta tuloksesta”, luki Pohjolan Sanomien pääkirjoituksessa vuonna 2002. Tämä pitää edelleen kutinsa tänäkin päivänä.

Avalonin lisäksi 28-vuotistaivaltaan juhlivat tänä vuonna peräti kolme ihanaa avalonilaista: Johannes Laine, Linda Grönlund ja Johannes Korpela. Onnea heillekin!

 

 

Haluatko jutella lisää siitä, kuinka voimme auttaa yritystäsi nyt ja tulevaisuudessa? 

Ota yhteyttä!

 

Topics: moderni markkinointi, Markkinoinnin kokonaisvaltainen kumppanuus, Digitaalinen media, data & analytiikka, myynnin tehokkuus, brändi

Avalon

Kiinnostaako markkinoinnin maailma teoriassa ja käytännössä?
Tilaa uutiskirjeemme ja saat parhaat juttumme suoraan sähköpostiisi.

 

Tilaa uutiskirje