Markkinointisuunnitelma_Avalon_pinnalla_blogi
< Takaisin listaukseen

Kohti markkinoinnin vuosisuunnitelmaa ja mitattavia tuloksia

7.01.2022

 

En aloita väittämällä, että nyt on jälleen se aika vuodesta, kun pitäisi laatia markkinointisuunnitelma. Se nimittäin meni jo! Ideaalitilanteessahan suunnitelma pitäisi olla valmis jo silloin kun tulevaa vuotta budjetoidaan. Mutta tässä maailmassa ja näinä aikoina, hommat ei aina etene vuosikellon mukaan.

Tuoreet tai muuten vaan suurien muutoksien keskellä elävät yritykset eivät aina kykene ennakointiin. Vaikka markkinointi tunnistetaan tärkeäksi, saattaa se silti jäädä muiden bisnesten jalkoihin. Me voimme auttaa silloinkin, joko niiden äkillisten tai kampanjaluontoisten markkinointitarpeiden kanssa, tai laatimalla kokonaisvaltaisemman markkinointistrategian ja vuosisuunnitelman – mihin aikaan vuodesta tahansa.

Pari perusperiaatetta markkinoinnin suunnittelusta

Tyhjästä on vaikea nyhjäistä, mutta kaikkien on lähdettävä liikkeelle jostakin. Usein meidän asiakkaillamme on jo valmiina jokin ajatus siitä, mitä tai millaista markkinointia he haluavat tehdä. Osa antaa jopa tarkan ja jäsennellyn briiffin. Toiset taas nostavat omat kätensä ilmaan ja pyytävät meitä valmistelemaan ehdotuksen.

Kun lähdetään rakentamaan markkinointistrategiaa, ollaan parhaissa kantimissa silloin, kun asiakkaalla on antaa suunnittelun tueksi liiketoimintastrategia, selkeät tavoitteet sekä budjettiraamit. Yhdessä asiakkaan kanssa workshoppamalla syntyy yleensä valmista kivuttomimmin, mutta aina siihen ei yksinkertaisesti ole aikaa.

Tarvittaessa voimme rakentaa markkinointisuunnitelman tyhjästäkin. Mutta jos siitä halutaan toimiva ja tuloksellinen on tärkeää, että asiakas itse priorisoi tarpeet – sen tavoitellaanko ensisijaisesti tunnettuutta, mainetta vai liidejä – ja rajaa tärkeimmät kohderyhmät. Vasta kun tiedämme, keitä tavoittelemme ja mitä pyrimme saavuttamaan, voimme miettiä siihen parhaat keinot ja kanavat.

Kaikki kaipaavat mitattavia tuloksia

Tuloksellisuus on yksi lupauksista, joita asiakkaillemme teemme. Mutta mittareiden asettaminen ei ole ihan helppoa, etenkään sen kaltaisille yrityksille, joita alussa kuvailin. Niille, joilta puuttuu systemaattinen tekeminen ja panostus markkinointiin.

Teoriaopukset neuvovat asettamaan mittarit ”toimialan keskiarvojen” mukaan. Mutta kuinka moni teistä kokee yrityksensä edustavan toimialansa keskiarvoa? Jokainen yritys on omanlaisensa ja markkinatilanne muuttuu alati. Myös budjeteissa ja valmiuksissa tehdä markkinointia on valtavia eroja. Joillain on loistavat markkinointirekisterit valmiina hyödynnettäviksi. Toisilla on tunnettu brändi ja alan parhaat tuotteet. Sitten on niitäkin, joilla ei ole edes sosiaalisen median tilejä ja joiden nettisivuja ei ole päivitetty kertaakaan julkaisun jälkeen.

Kunhan saatavilla on analytiikkaa, on kaikki hyvin. Tsekataan edellisvuoden tulokset – esimerkiksi verkkosivuston kävijämäärät, some-tilien seuraajamäärät ja vuorovaikutusprosentti, uutiskirjeen tilaajamäärä sekä avaus- ja klikkiprosentti, jne. – ja tehdään niihin maltillinen korotus. Tai voidaan tehdä tuntuvampikin korotus, mikäli markkinointiin aiotaan panostaa merkittävästi aiempaa enemmän.  

Bisnes ei pyöri pelkällä datalla

Mutta, mutta, mutta! Analytiikkajohteiset markkinoinnin mittarit ovat pelkkiä numeroita. Markkinointitoimenpiteiden vaikuttavuutta ja kehityssuuntaa on tärkeä seurata, mutta lähes aina se kaikkein tärkein mittari liiketoiminnan kannalta on liidien määrä. Ei se, kuinka paljon porukkaa tavoitetaan, vaan se kuinka monet heistä etenevät myyntikeskusteluihin saakka. Silloin on osumatarkkuus kohdillaan!

Myyntivalmiiden liidien käsittely onkin sitten oma taiteenlajinsa, ehkä kirjoitan siitä toisella kertaa. Tällä erää todettakoon vain se, että kuumia liidejä ei saa jättää lojumaan automatiikkatyökalujen syövereihin. Myynnin on oltava valmiina ottamaan koppia aina, kun markkinointi toimittaa sellaisen henkilön yhteystiedot, joka on osoittanut kiinnostusta markkinoinnin sisältöjä kohtaan.

Tuloksellisessa markkinoinnissa on aina kyse yhteispelistä ja sen on sujuttava saumattomasti.

 

Arveluttaako, ovatko mittarisi oikeat? Kaipaatko apua vuosisuunnitelman laatimiseen?

Ota yhteyttä, niin jutellaan lisää!

 

 

 

 

Topics: moderni markkinointi, markkinoinnin ja myynnin yhteispeli

Pete Laakso
CEO

Kiinnostaako markkinoinnin maailma teoriassa ja käytännössä?
Tilaa uutiskirjeemme ja saat parhaat juttumme suoraan sähköpostiisi.

 

Tilaa uutiskirje