Facebookin algoritmi
< Takaisin listaukseen

Facebookin algoritmi – mitä siitä tulee tietää vuonna 2022?

23.03.2022

Facebook-algoritmi päättää, mitkä julkaisut ihminen näkee katsoessaan ja selatessaan Facebookin syötettään (Feediä). Facebook-algoritmi arvioi jokaisen julkaisun; pisteyttää ja näyttää ne ei-kronologisessa järjestyksessä ihmisille heidän kiinnostusten kohteiden mukaisesti. Tämä prosessi tapahtuu joka kerta, kun yksittäinen käyttäjä avaa/päivittää syötteensä nähdäkseen uudet julkaisut (huh, niitä käyttäjiä on paljon).

Jatka lukemista, niin tiedät kuinka hyödyntää algoritmia parhain mahdollisin keinoin vuonna 2022!

abstakti1

Kuinka Facebook-algoritmi toimii tänä päivänä?

Emme tarkalleen tiedä teknisesti sitä, kuinka Facebook-algoritmi päättää, mitä näet. Jokaisen some-alustan tavoitteena on saada ihmiset viihtymään omassa palvelussaan. Facebookin mukaan: “Algoritmin tarkoituksena on auttaa käyttäjiä löytämään uutta sisältöä, sekä saamaan sellaista sisältöä, joka on heille mieluisinta. Samaan aikaan algoritmi yrittää pitää roskapostin ja harhaanjohtavan sisällön poissa alustalta.”

Facebookin mukaan se pyrkii näyttämään käyttäjilleen sisältöä, joka on heille merkityksellistä että informatiivista. Algoritmi pyrkii päättelemään sen, millaisesta ja kenen (yksityinen tai yritystili) julkaisemasta sisällöstä pidät. Merkityksellisyys tarkoittaa tässä tapauksessa sisältöä, josta käyttäjä haluaa keskustella ystävien ja perheen kanssa tai viettää aikaansa sen parissa (kuten videot ja artikkelit). Tätä Facebook pyrkii optimoimaan aikaisemman käyttäytymisen perusteella. Informatiivinen tarkoittaa tässä tapauksessa sisältöä, joka on uutta, oivaltavaa ja mielenkiintoista. Näiden näkyminen käyttäjälle vaihtelee yksilötasolla sen perusteella, millaisesta sisällöstä Facebook arvelee sinun olevan kiinnostunut.

Erona parin vuoden takaiseen on, että Facebook pyrkii nykyään entistä vahvemmin poistamaan vihapuhetta, mis- ja disinformaatiota, valeuutisia, sekä feikkikuvia ja -videoita kehittyneen algoritminsa avulla.

Millaista sisältöä pitäisi tuottaa?

Ymmärrä seuraajakuntaasi

Selvitä, millaisista asioista he ovat kiinnostuneet ja miten voisit linkittää kiinnostuksen kohteen omaan viestintääsi.

Luo tarkkaa ja autenttista sisältöä

Kirjoita selkeästi, totuudenmukaisesti ja ‘omasta kynästä’. Vältä spämmiä, klikkiotsikointia sekä harhaanjohtavaa sisältöä.

Osallista seuraajasi

Tärkeää on saada ihmiset reagoimaan, jakamaan ja kommentoimaan. Herätä hyvää keskustelua, älä vastakkainasettelua!

Hyödynnä Facebook Reels ja Stories -muotoja peruspostauksien lisäksi

Metan mukaan Facebookissa ja Instagramissa vietetystä ajasta yli puolet menee videoiden katseluun. Heittääkseen lisää vettä myllyyn Meta pyrkii vahvistamaan videoiden (erityisesti lyhytvideoiden) suosiota ja painottamaan sisällöntuottajia käyttämään videosisältöä.

Kaipaatko lisätietoja?

Nyt, kun ymmärrät perusperiaatteet Facebookin algoritmista, on seuraavaksi hyvä ottaa tarkasteluun kirjoittamani Sosiaalisen median kuvakoot 2022 -artikkeli, jonka avulla viilaat someprofiilit timanttisiksi.

Näkyykö yrityksenne visuaalinen ilme sosiaalisen median kanavissa edukseen? Me Avalonilla tarjoamme apua some-ilmeen kirkastamiseen sekä siihen, miten saatte brändinne tarinan loistamaan. Ota yhteyttä, niin jutellaan lisää.

Topics: Digitaalinen media, data & analytiikka, Somemarkkinointi

Johannes Laine
Digital Marketing Team Lead

Kiinnostaako markkinoinnin maailma teoriassa ja käytännössä?
Tilaa uutiskirjeemme ja saat parhaat juttumme suoraan sähköpostiisi.

 

Tilaa uutiskirje