startup-yrityksen-kasvu
< Takaisin listaukseen

Avalon vastuussa yhden Suomen menestyneimmän kasvuyrityksen brändistä

15.11.2021

Kun yhteistyömme Spectral Engines -nimisen startupin kanssa käynnistyi vuonna 2017, ei osapuolista kumpikaan tainnut aavistaa, kuinka kauas se kantaisi. Kyseessä on yksi Suomen lupaavimmista VTT-lähtöisistä startup-yrityksistä.

Menestyneimmät startupit näyttävät mallia kaupallistamisesta

Tiedestartupit ovat nousseet merkittävään osaan Suomen startup-kentällä. Parhaimmillaan ne keräävät suuria rahoituskierroksia kansainvälisiltä sijoittajilta, mutta menestyminen ja toiminnan nopea käynnistäminen edellyttää kaupallista asennetta. Kuten HS Visio uutisoi 15.4.2021: ”Tiedestartupin täytyy syleillä kaupallisuutta.”

Business Finland selvitti, että sen vuosien 2012–2020 aikana rahoittamista 570:stä tieteen kaupallistamishankkeesta on syntynyt 150 startup-yritystä. Näistä 32 parhaan joukko on kerännyt pääomasijoittajilta yhteensä 216 miljoonaa euroa, mutta vain kymmenen on houkutellut kansainvälisiä sijoittajia. Spectral Engines oli liikevaihdoltaan suurimpien startupien joukossa sijalla 6.

"Avalon rakensi Spectral Enginesin brändistä toimialansa parhaan!"
 – Janne Suhonen, CMO Spectral Engines

Mitä maailmanluokan kasvuyritykseksi pääseminen edellyttää?

HS Vision mukaan startup-maailmassa ei kannata piipertää: ”Jos tutkija aikoo perustaa startupin, se kannattaa tehdä täysillä, syleillä kaupallisuutta, kerätä maailman paras kansainvälinen tiimi ja lähteä nopeasti maailmalle.”

Me Avalonilla olemme samaa mieltä. Oma startup-vaiheemme on kaukana menneisyydessä, mutta sinnikkäästä yritystoiminnasta on kokemusta pian 28 vuoden ajalta. Tänä aikana meille on kertynyt roimasti kokemusta ja näkemystä kasvusta ja kansainvälistymisestä, sekä omalta osaltamme että etenkin asiakkaidemme kautta.

Millä kasvua vauhditetaan?

Meidän avalonilaisten näkemyksemme mukaan, mm.:
– Rohkeilla valinnoilla
– Määrätietoisella brändin kehittämisellä
– Erottuvilla asiakaslupauksilla
– Ajankohtaisella yritysilmeellä

Olemme Spectral Enginesin lisäksi olleet mukana rakentamassa tai uudistamassa useankin kotimaisen, kansainvälisillä markkinoilla toimivan ja sieltä kasvua hakevan yritysten brändistrategiaa, mm. kuusamolaisen puunjalostajan, Pölkyn, sekä oululaisen tekoäly- ja analytiikkayrityksen, Indalgon.

Onnistuimme Spectralin kohdalla niinkin hyvin, että määrätietoinen markkinointiyhteistyömme johti yrityskauppoihin: saksalaisen fotoniikkayritys hankki 75-prosentin omistuksen Spectral Enginesistä vuonna 2018 ja loput 25 prosenttia vuonna 2020. Nynomic AG -konserni koostuu useista riippumattomia brändejä ja tytäryhtiöitä, mikä tekee siitä kansainvälisesti johtavan optisen mittaustekniikan tuotteiden valmistajan.

Kaupallistamisen asialla

 HS Vision artikkeliin haastateltujen pääomasijoittajien mukaan isoin este tieteen kaupallistamiselle on tutkijoiden asenteissa kaupallisuutta ja yrittämistä kohtaan. Samalla on kuitenkin selvää, että suurimman vaikuttavuuden tieteellisille keksinnöille ja maapallon ongelmia ratkoville teknologioille saadaan viemällä ne käytäntöön. Menestyvät yritykset synnyttävät myös työpaikkoja ja veroja, mikä on edellytys kestävälle pohjalle rakentuvalle tulevaisuuden hyvinvoinnille.

Kaikista tutkijoista ei ole toimitusjohtajiksi, eikä kaikista toimitusjohtajista brändinikkareiksi tai markkinoinnin visionääreiksi. Ja siksi me olemme täällä! Jos tarvitset apua brändisi uudistamisessa ja yrityksesi kansainvälisen kilpailukyvykkyyden varmistamisessa; ota yhteyttä!

 

Topics: Markkinoinnin kokonaisvaltainen kumppanuus, brändi

Pete Laakso
CEO

Kiinnostaako markkinoinnin maailma teoriassa ja käytännössä?
Tilaa uutiskirjeemme ja saat parhaat juttumme suoraan sähköpostiisi.

 

Tilaa uutiskirje