Vuonna 2014 perustetun, materiaalintunnistusteknologiaa valmistavan kasvuyritys Spectral Enginesin menestystarina sai lentävän lähdön, kun yritys pian perustamisensa jälkeen alkoi voittaa kansainvälisiä palkintoja.
Yritys tarvitsi kuitenkin alkuvaiheen menestystään tukemaan sekä liiketoimintaa kasvattamaan vahvan brändin sekä uuden tavan markkinoida ja tavoittaa kohderyhmiä. Kokonaisvaltainen kumppanuus Avalonin kanssa alkoi vuonna 2017 viestinkirkastuksella.
Spectral Engines halusi kirkastaa brändinsä, luoda vahvan yritysidentiteetin sekä uudistaa verkkosivunsa kokonaan. Tuore kasvuyritys kaipasi selkeää, visuaalisesti näyttävää ja informatiivista verkkosivua, josta sekä tuotteet että palvelut löytyisivät helposti.
Tavoitteena oli uuden visuaalisen linjan ja tone of voicen myötä uudistaa myös yrityksen kaikki ulkoinen viestintä esitysmateriaaleista ja käyntikorteista alkaen sekä aktivoida sosiaalisen median kanavat tukemaan liiketoimintatavoitteita ja nopeana alkanutta kasvua.
Strategisena päätavoitteena oli parantaa yrityksen tunnettuutta laajemmassa kohdeyleisössä kansainvälisesti, luoda tunnistettava, moderni brändi-ilme, joka kestäisi hyvin aikaa sekä luoda toimiva pohja sisältömarkkinoinnille. Näitä tavoitteita tukemaan alettiin rakentaa myös sisältömarkkinointistrategiaa sekä pohjaa sosiaalisen median strategialle.
Brändin rakentaminen aloitettiin viestinkirkastus-workshopista, jossa tehdyn taustakartoituksen avulla Spectral Enginesille määriteltiin uusi slogan, asiakaslupaus sekä selkeät palvelu- ja tuotealueet ja kohderyhmät. Viestinkirkastuksesta syntynyt luova konsepti ja uusi visuaalinen ilme tuotiin vahvasti esille verkkosivujen lisäksi myös sosiaalisessa mediassa sekä kaikissa tuotetuissa materiaaleissa, kuten messuosastoilla, tuote-esitteissä, presentaatioissa ja uudistetussa logossa.
Oleelliseksi osaksi automatisoitua ja toimivaa sisältömarkkinoinnin kokonaisuutta valittiin Spectral Enginesin tarpeisiin parhaiten soveltuva automaatioalusta. Alustan ja sosiaalisen median kampanjoinnin avulla alettiin toteuttaa ensimmäisiä automaatiokampanjoita. Samalla aloitettiin uutiskirjeiden ja webinaarien tuotanto.
Brändinrakennusta ja uutta yritysidentiteettiä tukemaan aloitettiin myös yrityksen uudelleen määritettyyn tone of voiceen pohjautuva laajamittainen englanninkielinen tekstisuunnittelu ja sisällöntuotanto, johon ovat kuuluneet esimerkiksi tiedotteet, artikkelit, blogipostaukset ja whitepaperit.
Täysin uudistettu, brändityön ja sisältömarkkinoinnin keskiössä toimiva verkkosivu spectralengines.com on kerännyt kehuja kansainvälisesti sekä kilpailijoilta että asiakkailta. Menestyksekkäiden kampanjoiden tuloksina sekä tunnettuus, verkkosivukävijöiden määrä että liidien määrä on kasvanut tasaiseen tahtiin.
Jatkuva yhteistyö ja tiivis kumppanuus tähtäävät tulevaisuudessakin strategian terävöittämiseen sekä liiketoiminnan kasvattamiseen niin, että Spectral Engines kasvaa oman alansa suurimmaksi ja tunnetuimmaksi brändiksi ja ajatusjohtajaksi, joka tarjoaa ensiluokkaisten tuotteiden ja teknologioiden lisäksi myös mielenkiintoisia sisältöjä alasta kiinnostuneille.
”Olemme saavuttaneet useita merkkipaaluja brändinä yhteistyömme ansiosta. Avalon on auttanut tekemään meistä kansainvälisen menestystarinan”.
– Janne Suhonen, CCO, Spectral Engines
“Meillä on Avalonin kanssa syvä yhteisymmärrys siitä, mitä haluamme tehdä ja saavuttaa. Tiivis tapamme työskennellä yhdessä tiiminä muodostaa erinomaisen pohjan brändityölle. Olemme olleet todella tyytyväisiä Avalonin luoviin ideoihin ja siihen, että he tietävät aina mitä haluamme ja ymmärtävät hyvin vaikeaa toimialaamme”.
– Heidi Berglund, Marketing Specialist, Spectral Engines
HELSINKI
Bulevardi 21 A
00180 Helsinki
OULU
Kasarmintie 21
90130 Oulu