Optimaalinen markkinointibudjetti
< Takaisin listaukseen

Syksyllä poimitaan markkinoinnin liidejä!

29.08.2022

Generoi kauppaa ja kasva. Laadukas liidihankinta ei ole vain yhden osa-alueen optimointia, vaan kyse on kokonaisuudesta. Katso mitä kaikkea tehokas liidiputki vaatii, ja mieti onko teillä kaikki palaset kunnossa. 

Suunnittele, toteuta ja mittaa

Mieti ennen kuin teet. Etene aina strategisen suunnittelun kautta kampanjasuunnitteluun sekä itse toteutukseen. Kun aloitat kaikki projektit strategiatyöllä ja tavoitteiden määrittämisellä, saavutat parhaan lopputuloksen. Ja jos tuntuu, että yrityksesi omat resurssit eivät riitä strategian määrittämiseen, autamme mielellämme.

Kun suunnitelmat on mietitty jatkuvan liidintuotannon näkökulmasta, myös mittaaminen nousee arvoonsa. Tavoitteiden lisäksi onkin supertärkeää määritellä ne mittarit, joilla kampanjan onnistumista seurataan. Pidä siis mielessä sekä lyhyen että pitkän aikavälin suunnitelmat ja peilaa kampanjan tuloksia niihin.

 

Nettisivut kuntoon

Laskeutumissivulla on merkitystä. Markkinointiponnistelut sosiaalisessa mediassa ja hakukoneissa eivät konvertoidu liideiksi asti, jos asiakas vain käväisee sivuilla. Varmista siis, että nettisivut ovat kunnossa, CTA-painikkeet ja rakenne selkeitä sekä sisältö kiinnostavaa.

Tiesitkö muuten, että nettisivujen kehitys on johtoryhmän vastuulla? Mikäli sinulla on edes osittainen vastuu yrityksenne tunnuslukujen kehittymisestä, suosittelen lukemaan ja pohtimaan tämän linkin takaa löytyviä kysymyksiä.

 

Brändi kuntoon

Mitä selkeämpi brändi-identiteetti on, sitä helpompi on rakentaa markkinointiin toimivia konsepteja ja mieleenpainuvia ratkaisuja. Kun operoi vahvan brändin ja johdonmukaisten viestien avulla, liidihankinnan perusta on kunnossa. Lue millaisia brändikehitysasiakkaita meillä on ollut ja ota neuvot talteen. Meidän Jari kirjoitti myös hyvän blogin siitä, kuinka brändin kehityskulut voi pilkkoa osiin ja käsitellä investointina tulevaisuuteen.

 

Panosta hakukonemainontaan

Liiketoimintaasi liippaavasta aiheesta tietoa etsivä käyttäjä on aina potentiaalinen kohde. Hakukonemainonnalla onkin mahdollista tavoittaa juuri ne ihmiset, joilla on akuutti tarve ja tahtotila löytää ratkaisu.

Viime aikoina hakukonemainonnassa ovat toimineet suoraan asiaan menevät tekstit, joista käy heti ilmi kenelle mainos on suunnattu. Jopa hintatietoja on ruvettu viljelemään yllättävän avoimesti.

Jos joudutaan toimimaan hyvinkin pienillä budjeteilla, korostuu mainonnassa kohdennus tärkeimmille avainsanoille sekä negatiivisten avainsanojen lisäys. Hakuvolyymin ja budjetin noustessa voidaan sitten siirtyä automaattisiin, konversioille optimoituihin hintastrategioihin.

Huom! Hakusanamainonnan rinnalle sopii erinomaisesti esimerkiksi Googlen puolella Display-, YouTube- sekä Discovery-mainonta.

 

Panosta somemainontaan

Puhuin aikaisemmin lyhyen sekä pitkän aikavälin suunnitelmista – ja ne heijastuvat myös somemainonnan puolelle. Seuraavassa pari vinkkiä aiheeseen.

 
  1. Valitse parhaat kanavat kohderyhmän ja tavoitteidesi mukaan 

    Jokaisella somealustalla on omanlaisensa käyttäjäkunta ja mainoskampanjat tulisi aina kohdentaa valittuihin kanaviin sopiviksi. Tämä tarkoittaa lisää suunnittelua, työtä sekä optimointia matkan varrella, mutta se kannattaa!  

  2. Videot toimivat, niin se vaan on 

    TikTok, Instagram Reels, YouTube Shorts, LinkedIn, Pinterest ja Facebook Reels. Tällä hetkellä ne ovat täynnä lyhytvideoita ja varsin moni tekee huikeita tuloksia oikeanlaisella sisällöllä. Siksi suosittelen lukemaan Short-Form videoiden lyhyen oppimäärän ja pohtimaan millä tavoin yrityksesi voi hyödyntää erilaisia videoformaatteja omassa somemarkkinoinnissaan. 

  3. Huomioi algoritmit sisällön suunnittelussa 
     
    Somealustoiden algoritmit muuttuvat jatkuvasti. Tämän mystisen algoritmin tarkoituksena on auttaa käyttäjiä löytämään uutta sisältöä, joka on heille mieluisinta. Jos sinua kiinnostaa tietää millaista sisältöä algoritmi arvostaa, lukaise Facebookin algoritmi – mitä siitä tulee tietää vuonna 2022? -kirjoitukseni.

 

Uskalla pyytää apua

Yksin ei tarvitse myynnin ja markkinoinnin suossa tarpoa, vaan monesti ulkopuolinen kumppani toimii katalyyttina ajatusten ja toimintatapojen muutosten herättelijänä. Me avalonilaiset olemme huomanneet lukuisten pitkäkestoisten kumppaneidemme kanssa, että paras ja kestävin lopputulos saadaan yhteistä vuoropuhelua käymällä.

Myynnin ja markkinoinnin kehitystyö kun tuppaa usein jäämään muiden asioiden jalkoihin. Siksi tarjoamme osaamistamme myös yrittäjien, yritysjohdon, hallitusten ja johtoryhmien käyttöön.

Muista siis varata kalenteristasi aikaa nykytilan kartoittamiseen sekä hyvään ja analyyttiseen pohdintaan. Siihen myös me osallistumme tarvittaessa erittäin mielellämme

 

Iloa ja menestystä syksyyn!

Topics: Strategia, muutos & insight

Johannes Laine
Digital Marketing Team Lead

Kiinnostaako markkinoinnin maailma teoriassa ja käytännössä?
Tilaa uutiskirjeemme ja saat parhaat juttumme suoraan sähköpostiisi.

 

Tilaa uutiskirje