Kokonaisvaltaisten liikunta- ja terveyspalvelujen edelläkävijä – kohti selkeää brändikokonaisuutta
Oululais-kempeleläinen perheyhtiö halusi yhdenmukaistaa brändinsä moderniksi, kokonaisvaltaiseksi liikunta-, kuntoutus- ja hyvinvointipalvelujen tarjoajaksi. Avalon toteutti laajan brändinuudistuskokonaisuuden tiukassa aikataulussa ja läheisessä yhteistyössä asiakkaan kanssa, aina viestinkirkastuksesta ja uudesta ilmeestä digitaalisiin kanaviin, mobiilisovellukseen ja tv-mainokseen asti.
Oulun seudulla toimivat Liikuntakeskus Zemppi ja Fysiopalvelu Easymove ovat saman perheyhtiön alaisia yrityksiä. Yrittäjät halusivat yhdistää näiden yritystensä voimat yhteneväksi brändiksi ja luoda kokonaisvaltaisen, modernin palveluntarjoajan liikunta- ja hyvinvointisektorille.
Avalon toteutti keväällä 2019 tiiviillä aikataululla laajan kokonaisuuden Easymoven brändiuudistukseen. Yhteistyön aluksi päätettiin tulevan kokonaisuuden nimi, johon valikoitui fysioterapiapalveluista jo tuttu Easymove, nimen yksinkertaisimmassa muodossa.
Uudelle brändille tehtiin viestinkirkastus, jossa määriteltiin yhdistyvien palveluiden kohderyhmät, vahvuudet, erottuvuustekijät sekä asiakashyödyt. Viestinkirkastuksen tuloksena muodostettiin asiakaslupaus sekä tavoiteprofiili, jotka ohjasivat uuden brändi-ilmeen suunnittelua.
Palvelukokonaisuudelle luotiin uusi brändi-ilme ja logo, joiden pohjalta luotiin laaja kokonaisuus markkinointimateriaaleja, mm. esitteet, lomake- ja esityspohjat, käyntikortit, ajanvarauskortit, ilmoituspohjat ja roll-upit. Toimitiloihin suunniteltiin uudet teippaukset ja opasteet, jotta uusi ilme oli myös fyysisesti läsnä heti lanseerauksesta lähtien.
Yhdistyneelle Easymovelle rakennettiin uuden ilmeen ja palvelutarjoaman mukainen verkkosivusto sekä mobiilisovellus. Asiakkaalle pidettiin WordPress- sekä Google-koulutukset, jotta he pystyvät jatkossa ylläpitämään digitaalisia kanaviaan suurelta osin itsenäisesti.
Yhteistyössä asiakkaan kanssa luotiin uuden brändin lanseeraussuunnitelma, jossa otettiin erityisesti huomioon viestintä olemassa olevien asiakkaiden kanssa. Esimerkiksi kuntosalijäsenet ovat jo valmiiksi yhteisö, joka identifioituu vahvasti palveluntarjoajan nimeen, ja tämä yhteisö haluttiin ottaa hyvissä ajoin mukaan sisäpiiriin tulossa olevan muutoksen viestinnällä. Lanseeraukseen kuvattiin ja tuotettiin myös videot tv-mainokseen ja sosiaalisen median kanaviin.
Muutos on otettu vastaan hyvin positiivisesti sekä henkilökunnan että asiakkaiden osalta. Toimitiloissa tapahtunut ilmeen muutos koettiin raikkaaksi ja hyvin brändiin sopivaksi. Yhden brändin kokonaisuus on selkeä, ja asiakkaat ovat löytäneet hyvin uusille verkkosivuille ja sosiaalisen median kanaviin.
Yrittäjät kokevat uuden brändin itselleenkin luontevana ja ovat tyytyväisiä saatuihin tuloksiin. Aikaisemman kahden brändin sijaan toimiminen yhden brändin kanssa on helpottanut ja selkiyttänyt yrittäjien arkea. Saumaton yhteistyö eri palvelukokonaisuuksien välillä saman brändin alla pitää myös asiakkaan helpommin ostopolulla, kun tutulta ja luotettavalta toimittajalta voi ostaa niin niin liikunnan, kuntoutuksen kuin muutkin hyvinvoinnin palvelut.
Uusi selkeä brändikokonaisuus on helpottanut erityisesti yritysmyyntiä, joka aikaisemmin kamppaili muihin lähellä toimivien palvelutarjoajiin sekoittumisen kanssa. Uusi Easymove-brändi on erottuva ja vetovoimainen esimerkiksi virkistyspäivien ostajille.
”Yhteistyö Avalonin tiimin kanssa oli sujuvaa. Brändiuudistus eteni johdonmukaista polkua pitkin. Siinä oli selvät askeleet, joka helpotti merkittävästi omaakin osuuttani muutoksessa. Uusi brändi tuntuu luontevalta, eikä ole tarvinnut miettiä olisiko jotain pitänyt tehdä toisin. Olen tosi tyytyväinen ja helpottunut,” kiittelee Easymoven yrittäjä ja liikuntapalvelujohtaja Marisa Rakennuskoski.
HELSINKI
Bulevardi 21 A
00180 Helsinki
OULU
Kasarmintie 21
90130 Oulu